Inspiratie

“Sta open om te leren en jezelf te blijven ontwikkelen”

Geplaatst op
Een kijkje achter de schermen bij Anja Kreileman.

In het weekend slaan Anja en haar man René graag een balletje op verschillende golfbanen ergens in Nederland of net over de grens in Duitsland. En in de vakantie ook in Portugal. Doordeweeks is Anja in vaste dienst bij Bureau voor Overheidscommunicatie en wordt ze als communicatieprofessional gedetacheerd bij verschillende opdrachtgevers. Je zou kunnen zeggen dat al die ervaringen – net als bij golfen – leiden tot een steeds lagere handicap.

Wat houdt je huidige functie als senior communicatieadviseur Rijksvaccinatieprogramma bij het RIVM in?

Het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) bestaat uit vaccinaties die jonge kinderen beschermen tegen 12 ernstige infectieziekten, zoals de bof en HPV. Met een uitgebreide mix van communicatiemiddelen zorgt het RIVM voor zorgvuldige communicatie over het programma. De website rijksvaccinatieprogramma.nl, uitnodigingsbrieven, brochures, flyers en factsheets voor het publiek. Plus toolkits en e-learnings voor professionals. In mijn rol voer ik de regie op deze middelenmix. Ik zorg dat de middelen actueel zijn en regelmatig worden getoetst bij de doelgroep en stakeholders. Dat doe ik door advies, implementatieplannen en regie op de productie. Voor campagnes verzamel ik relevante inzichten, vertaal die door naar briefings en draag bij aan de ontwikkeling en uitvoering.

Wat zijn de grootste uitdagingen in deze functie en wat heb je hier – ondanks je jarenlange ervaring – echt nog geleerd?

Het blijven aansluiten bij de snel wijzigende informatiebehoeften van doelgroepen is een grote uitdaging. Het RIVM doet uitgebreid onderzoek naar gedrag en gedragsintenties van doelgroepen. Ook worden communicatiemiddelen onder doelgroepen gepretest en aangepast op basis van de bevindingen. Niet eenmalig, maar continu. Het werken op basis van feiten en kernwaarden is het uitgangspunt. Hoe je dat doet, heb ik hier nog beter geleerd. Ook het goed toepassen van het strategisch communicatieframe van Betteke van Ruler heb ik hier goed in de vingers gekregen. En mijn talenkennis (o.a. Engels en Spaans), die ik bij eerdere opdrachten niet kon gebruiken, kwam hier weer van pas en heb ik kunnen opfrissen.

Welke doelen heb je hier al bereikt en welke staan er nog in je agenda?

Eén van de prioriteiten die ik onderkende toen ik hier in mei 2021 begon, was het actualiseren en waar mogelijk vernieuwen van alle RVP-brochures. Voor zowel Nederland als de ‘Caribische’ BES-eilanden. De regie hierop voeren was een flinke klus. Er was behoefte aan meer diversiteit in de fotografie en nog meer begrijpelijke informatie over mogelijke bijwerkingen. En dan was er ook nog de papierschaarste die zich rond de zomer voordeed. Dankzij goede samenwerking is het gelukt om vóór het versturen van de nieuwe uitnodigingen voor RVP-vaccinaties, kort na de jaarwisseling, alles in grote oplagen gereed te hebben. En ook de online-vertalingen waren op tijd klaar. Dit proces heeft meteen waardevolle inzichten opgeleverd over hoe het efficiënter kan. Die heb ik verwerkt in de plannen voor 2023.

 

“Het eerdergenoemde strategisch communicatieframe gaf hiervoor mooie handvatten”

 

Een andere mijlpaal is het samenwerken aan een overkoepelende communicatiestrategie met de collega-adviseurs van de andere RIVM-vaccinatieprogramma’s. Het eerdergenoemde strategisch communicatieframe gaf hiervoor mooie handvatten.

Verder heb ik een ambitiedocument opgesteld voor het vernieuwen van de website rijksvaccinatieprogramma.nl, die alweer 4 jaar oud is. Mijn streven is om voor het einde van mijn detachering in september van dit jaar, een implementatieplan te hebben en de eerste vernieuwingen te hebben doorgevoerd.

Het RIVM staat in deze tijd volop in de schijnwerpers. Merk je dat als je voor deze organisatie werkt?

In de media volgen de berichten over het RIVM in relatie tot de coronacrisis elkaar snel op. Berichtgeving over de inhoud en resultaten van het werk bij het publiceren van een nieuw rapport, cijfers of nieuws, zijn we gewend. Daarnaast is het niet nieuw dat er kritisch wordt gekeken naar overheidsorganisaties. Ook naar het RIVM. Maar uit een onlangs afgerond reputatie-onderzoek blijkt dat meer dan de helft van alle Nederlanders het werk van het RIVM belangrijk vindt en het waardeert met een 8. Daarnaast hebben we gemerkt dat het ook voordelen heeft om zo in de schijnwerpers te staan. Sinds eind januari is de HPV-vaccinatie voor meisjes én jongens en wordt op vroegere leeftijd gegeven. In de media is veel aandacht besteed aan deze campagne, waarbij ook genuanceerd is bericht.

Jouw jarenlange ervaring kwam al even ter sprake. Welke eigenschappen heb je nodig om zo lang succesvol te zijn als communicatieprofessional?

Geloven in en handelen naar het adagium ‘een leven lang leren’. Blijf jezelf ontwikkelen en uitdagen. En leren kun je zeker ook van de jongere generatie, die met de nieuwste inzichten aan haar loopbaan begint. En natuurlijk van professionals van aanpalende vakgebieden.

Voor je huidige functie ben je gedetacheerd vanuit Bureau voor Overheidscommunicatie. Hoe bevalt dat?

Ik ben lid van het projectteam en in vaste dienst bij het bureau. Daarmee combineer ik de voordelen van het hebben van een vaste baan met vaste collega’s, met de afwisseling en uitdaging van het werken bij verschillende opdrachtgevers met steeds weer nieuwe collega’s.

Is detachering ook een geschikte formule voor junior professionals?

Voor junior professionals is het werken via deze constructie extra waardevol: je kunt bij veel verschillende organisaties een kijkje in de keuken krijgen en leren wat er bij jou past en wat niet. Daarnaast kun je gebruikmaken van het leer- en ontwikkeltraject dat het bureau jou als lid van het projectteam biedt.

Zelf ben je naast je communicatiewerk sinds 2018 ook actief als coach. Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Vanuit de vaste baan als beleidsadviseur communicatie die ik toen bij een GGD had, kreeg ik de kans me meer in de breedte te ontwikkelen. Na heel veel opleidingen en trainingen op het gebied van crisis- en overheidscommunicatie, was de keuze voor een post-hbo-opleiding tot coach een logische. Het plan was deze twee rollen bij mijn werkgever te combineren. Toen dat uiteindelijk niet mogelijk bleek, ben ik naast mijn baan een eigen praktijk voor individuele coaching gestart. Sinds ik lid ben van het projectteam kan ik de rol van senior communicatieadviseur bij opdrachtgevers en coach van de andere leden van het projectteam wel combineren. Daar ben ik blij mee.

Welke tips zou je geven aan collega’s die nog aan het begin van hun carrière staan?

Sta open om te leren en jezelf te blijven ontwikkelen. Grijp daarbij de kansen die een werkgever of opdrachtgever je biedt voor verdieping en/of verbreding van je vakgebied. Daarnaast is het vinden van een mentor, binnen of buiten je werkgever, waardevol om te reflecteren en acteren op zaken waar je tegenaan loopt.

Detachering iets voor jou?

Voel jij ook iets voor een vaste baan met wisselende opdrachtgevers en opdrachten? Waarin je jezelf op verschillende vlakken van het communicatievak kunt ontwikkelen? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Neem contact op

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Liever direct contact?

Bel of mail gerust, ons team staat voor je klaar!