De loopbaan van een online communicatieadviseur
Generatie spreekt
Sinds juli 2020 is de nu 34-jarige Maarten via Bureau voor Overheidscommunicatie/Communicatiemensen.nu gedetacheerd als online communicatieadviseur bij het RIVM. Zijn studententijd liep parallel aan de opkomst van social media. Net als veel leeftijdgenoten dook hij die online wereld in om daar impact te kunnen maken. Van het wegwijs maken van senioren op Facebook tot een politieke campagne voor de Provinciale Staten van Gelderland.
Je liet onder meer aan senioren zien hoe ze Facebook moesten gebruiken. Hoe kwam dat zo?
Zoals je al zei wilde ik geld verdienen om mijn studie en studentenleven te bekostigen. Nu is de studie Communicatiewetenschap voor een universitaire studie best praktisch. En daarmee is wat je leert uitermate geschikt om snel mee aan de slag te gaan. Daarnaast vind ik het leuk om dingen te presenteren en mensen dingen bij te brengen. Dus één plus één was twee. Veel mensen wilden in die tijd ‘iets’ met social media. Ouderen wilden via Facebook hun kinderen en kleinkinderen kunnen volgen en zelfstandigen zochten handvatten om er zakelijk mee aan de slag te gaan. Met Bouma Communicatieadvies heb ik daar via trainingen mijn steentje aan bijgedragen.
Al vrij snel kwam je terecht in de wereld van politiek en maatschappelijk relevante opdrachten. Waar komt die drive vandaan?
Een van de redenen voor mijn studiekeuze was mijn interesse in nieuws, vooral politiek, en hoe dat nieuws in elkaar zit. ‘Productie en consumptie van nieuws’ vond ik een van de meest interessante vakken tijdens mijn studie. Hoe interpreteren mensen nieuws dat in een bepaald frame tot hen komt, hoe vertellen ze dat weer verder en welk beeld ontstaat er dan? Die hele dynamiek vind ik waanzinnig interessant. En mijn minorvakken waren altijd richting politicologie en journalistiek. Ik volgde een leerproject waarin ik alle politieke tv-spots van de laatste 30 jaar heb geanalyseerd. De keuzes die in die spots worden gemaakt – voor wie er in beeld zijn, welke shots worden gekozen, dat soort zaken – vind ik enorm fascinerend.
En die theorie kon je kort na je studie in de praktijk brengen?
Vanwege mijn interesse in politiek, kwam ik ook vrij snel in die wereld terecht. Al tijdens mijn studie kon ik daar wat trainingen geven. En na mijn studie werkte ik onder meer voor een onderwijsadviesbureau voordat ik me verder onderdompelde in de politiek van de provincie Gelderland. Ik was actief betrokken bij de campagne van de Provinciale Statenverkiezingen van 2019.
Communicatieadvies, persvoorlichting, social media, online communicatie. Een leuke tijd waarin ik veel heb geleerd. Zo was het sentiment rond politiek op social media ook toen al best giftig. Ik fungeerde als een soort webcarefabriek en contentcreator. Vanaf dat moment wist ik zeker dat de wereld van politiek en maatschappelijke opdrachten in combinatie met online communicatie een goede wereld voor mij is.
Is een vaste baan ook een goede wereld voor je?
Ja, mijn huidige dienstverband in het projectteam van Bureau voor Overheidscommunicatie/Communicatiemensen.nu past mij goed. Van hieruit word ik voor langere opdrachten gedetacheerd bij verschillende opdrachtgevers. Als jonge zelfstandige vloog ik altijd ergens binnen, vaak voor een kortere opdracht. Ik miste het onderdeel zijn van een team. Natuurlijk kun je dat zelf wel creëren, maar je hoort er nooit echt helemaal bij. Ook miste ik collega’s met wat meer ervaring die mij een beetje op sleeptouw konden nemen. Het liefst bij een iets grotere organisatie, waar de communicatieafdeling al wat meer volwassen is. Zodat ik kan leren hoe dingen die ik nog niet ken in de praktijk werken of hoe anderen daarmee omgaan.
Je bent nu voor langere tijd gedetacheerd bij het RIVM. Komen al jouw wensen daar samen?
Zeker. Ik heb nu collega’s in het projectteam van Bureau voor Overheidscommunicatie en mijn dagelijkse collega’s in het social media team van het RIVM. Daar voel ik me echt heel erg thuis. We zijn een jonge, zelfsturende redactie van 8 mensen die verantwoordelijkheid krijgt en die ook neemt. Echt een professioneel team. De dag begint meestal met een aantal korte vergaderingen. Een persoverleg, de dagstart van de verschillende domeinen van het RIVM. In die overleggen kijken we samen met specialisten, woordvoerders en communicatieadviseurs, waar ons team kan en moet bijdragen. Vervolgens maken we een werkverdeling voor ons team. Zo kan het zijn dat ik maandag de hele dag posts maak voor social media voor de rest van de week, een omgevingsanalyse uitvoer of een training ‘profileren op LinkedIn’ verzorg voor collega’s.
Waar ben je trots op en wat zijn je ambities voor de komende jaren?
In het communicatievak is nog heel veel te ontdekken voor mij. Bijvoorbeeld als allround communicatieadviseur of persvoorlichter/woordvoerder. Dat lijken me interessante disciplines. Maar ook online valt er nog genoeg te leren. Waar ik trots op ben is dat we als team echt onze plek hebben veroverd door het opzetten van een specialistische social media redactie. En het vertrouwen in de overheid is dan in brede zin wellicht afgenomen, voor de interesse in het werkgebied van het RIVM geldt dat niet. Het aantal volgers op onze socials is enorm gegroeid. Die interesse wil ik belonen door wetenschap toegankelijk te blijven neerzetten. Zodat mensen weten hoe zij en hun kinderen zo gezond mogelijk kunnen leven. De komst van mijn eigen dochter geeft dat belang nog eens een extra impuls.