Loopbaan

De loopbaan van een medior communicatieadviseur

Geplaatst op
Het Noorderlicht boven een horizon
Kijk je naar de lange staat van dienst van Corinne van der Graaf, dan roept haar profiel van ‘medior communicatieadviseur’ misschien vragen op. Zelf hecht ze niet zoveel waarde aan de benaming. Ze vindt het vooral belangrijk om dingen te doen waar ze blij van wordt. Ook buiten haar werk. Leuke dingen doen met haar dochter, lezen, koken en de Italiaanse keuken. La dolce vita is doen waar je blij van wordt.  

Carrière spreekt

Ze werkt nu bijna een jaar als medior communicatieadviseur bij CIO Rijk; de overkoepelende, rijksbrede directie voor beleid rondom ICT, IV, digitalisering, IT-beheer en technologische innovatie. Niet toevallig, want ICT-projecten en ICT-implementaties vormen de rode draad door de carrière van de nu 42-jarige Corinne. Die leidde haar onder meer langs het Centrum voor Jeugd en Gezin, het ministerie van JenV, de ING, de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland en… de nachtopvang daklozen?

Woonbegeleider nachtopvang daklozen. Die functie valt op tussen alle communicatieopdrachten die je hebt gedaan. Hoe kwam je daar terecht?

Ik ben de daklozenopvang erbij gaan doen omdat ik iets tastbaars wilde doen voor de samenleving. Dat beviel erg goed. Ik werkte veel met jongeren die – bijvoorbeeld door plaatsing in een trainingshuis – werden getraind in zelfstandig wonen. Daarom ben ik ook een studie verpleegkunde, richting psychiatrie, gaan volgen. Vanuit die studie ging ik werken in een tbs-kliniek en een kliniek voor mensen die langdurige zorg nodig hebben. De relatieve uitzichtloosheid van veel mensen die hier zaten vond ik lastig. Daarom keerde ik na dit leerzame uitstapje weer fulltime terug in het communicatievak.

En wat nam je van dit leerzame uitstapje mee naar het vak?

In algemene zin ben je als communicatieprofessional ook bezig met de psychologie van de mens. Denk aan gedragsverandering. Ik vraag me daarbij af wat mensen nu echt belangrijk vinden en probeer daarop aan te sluiten om gedragsverandering te bewerkstelligen. Of in elk geval om aan te sluiten bij de informatiebehoefte. Mijn tijd in de opvang en in de kliniek heeft mij vooral geleerd om me in te leven in de doelgroep. Verder leerde ik om mijn hoofd koel te houden in crisis- en stresssituaties. Dat is natuurlijk een eigenschap die altijd van pas komt.

Nu we het toch over leren hebben, wat heb je geleerd in de praktijk wat je niet tijdens je studie hebt geleerd?

Mijn studie Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit van Utrecht was erg leuk. Maar het ging daar toch vooral om de theorie. Dat je jezelf moet inleven in een doelgroep, dat je moet bepalen wat belangrijk is voor een stakeholder. Dat soort dingen ben ik pas echt tijdens mijn werk gaan begrijpen; hoe die theorie vertaald wordt naar de praktijk. Zo werkte ik voor de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland aan een opdracht om online communicatiemiddelen digitaal toegankelijk te maken. Ik moest ervoor zorgen dat die verschillende doelgroepen, met een lichamelijke of geestelijke beperking, toegang kunnen krijgen tot de aangeboden informatie. Daar heb ik, ook letterlijk, geleerd om door andere ogen te kijken.

Je deed al veel opdrachten voor de Rijksoverheid. Vind je dat een prettige werkgever?

Allereerst vind ik ICT-gerelateerde onderwerpen en projecten heel boeiend. Na mijn studie werkte ik voor een organisatieadviesbureau dat opereerde op het snijvlak van ICT, management en communicatie. Toen ben ik ook bij de Rijksoverheid aan de slag gegaan. Het werkveld vind ik – mede door het maatschappelijk belang – zeer interessant. Wat me hierbij vooral interesseert is wat er met ICT allemaal mogelijk is en hoe dit het werk en de dienstverlening kan verbeteren; wat het betekent voor mensen en het werk van mensen. Zo hebben we binnen onze afdeling bijvoorbeeld gewerkt aan de invoering van Webex. En natuurlijk zijn er ook uitdagingen. Omdat de Rijksoverheid zo groot en veelomvattend is: hoe bereik je de juiste mensen en hoe betrek je ze bij onderwerpen die best wat veranderingen in het werk met zich meebrengen?

En hoe ziet een werkweek voor jou er nu in grote lijnen uit?

Dat is echt heel wisselend. Ik werk bij de afdeling ICT-diensten en -voorzieningen. Op deze afdeling houden we ons vooral bezig met de vertaling van strategie (ICT-beleid) naar uitvoering. Een voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van Rijksbrede Voorzieningen. Ik sluit bijvoorbeeld aan bij de verschillende beleidsonderwerpen waar we momenteel mee bezig zijn en die uitgevoerd worden. Zo wordt het Rijks ICT-dashboard vernieuwd. Hiervoor ben ik bezig met een stakeholderanalyse, het uitschrijven van een communicatiestrategie en een contentkalender. Daarna neem ik ook de uitvoering hiervan op me.

Ook hebben we – in samenwerking met andere departementen – het nieuwe rijksbrede intranet gerealiseerd. Door de omvang van de Rijksoverheid, is het niet altijd even gemakkelijk om de juiste partijen over zo’n verandering te bereiken. Daar ga je dan over nadenken. Ik schreef bijvoorbeeld instructieve artikelen voor het rijksbrede intranet en ben op zoek gegaan naar de juiste mensen om te helpen de veranderingen verder te communiceren binnen de departementen. Het voelt goed om een bijdrage te kunnen leveren aan voorzieningen die in het leven zijn geroepen om het werk van Rijksambtenaren gemakkelijker te maken.

Je wordt gedetacheerd vanuit Bureau voor Overheidscommunicatie. Wat vind je prettig aan die manier van werken?

Ik krijg ontzettend leuke opdrachten, ben bezig met actuele ontwikkelingen en kan daar een steentje aan bijdragen. De continuïteit in de opdrachten vind ik ook heel prettig. Ik zie nog wel meer voordelen. Zoals de kennisontwikkeling en het sparren met collega’s vanuit het bureau. Als gedetacheerde zit je toch vaak alleen op opdrachten. Het sparren, toch belangrijk om andere ideeën en perspectieven te krijgen, kun je dan goed gebruiken.

Tot slot, wat zijn de ambities van deze medior communicatieadviseur?

Ik hoop nog een tijdje de communicatie voor de Rijksbrede Voorzieningen te mogen verzorgen, van plan tot uitvoering. Van het bedenken van de aanpak tot het optimaal communiceren van die strategie door de inzet van de juiste boodschap, vorm en kanalen. En dan monitoren of we met communicatie het doel daadwerkelijk bereiken. Daar wil ik nog beter in worden en daarom wil ik nog meer leren over gedragsverandering en hoe je dat kunt bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door het gebruik van het instrument CASI, dat door de Rijksoverheid is ontwikkeld. Of ik senior communicatieadviseur wil worden? Ach, ik noem mezelf gewoon communicatieadviseur. Eentje die zeker aan strategie doet, maar daarnaast toch vooral graag aan de slag gaat voor medewerkers!

Wil je zelf ook wél verschillende opdrachten uitvoeren, maar niet aan de slag als zzp’er? Informeer dan eens naar de mogelijkheden voor een vaste baan in ons projectteam. We helpen je graag verder.

Meer informatie

Neem contact op

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Liever direct contact?

Bel of mail gerust, ons team staat voor je klaar!