Wat je als marketing- en communicatiemens écht moet lezen…
Ik zat in de auto onderweg naar Rotterdam en stond in de file op de A4. Ik baalde om juist op een woensdagmiddag daar vast te staan. Ik had enorm veel zin om in de bistro in het centrum mijn laptop open te gooien, te werken en ondertussen een nieuw boek te lezen. Toen belde Bureau voor Overheidscommunicatie met de vraag of ik een aantal boeken wilde voorstellen. Natuurlijk zei ik meteen ja!
In willekeurige volgorde:
1. The Social CEO
Dit boek krijgt van mij een 7,5 uit 10. Voor mij sluit het boek goed aan bij de gedachte dat transparantie bijdraagt aan een betere positionering en prestatie van een organisatie. Het is niet zo dat je na het lezen van dit boek op detailniveau vaardigheden bezit waarmee je als leider impact maakt op social media. Wel inspireert het boek om als CEO social media te gebruiken of je huidige gebruik te verbeteren. Dat laatste zit hem vooral in de pragmatische stukjes die in het boek verscholen zitten. Het heeft er bij mij voor gezorgd dat ik praktischer tegen het gebruik van social media aan ben gaan kijken. Bovendien heb ik het ook al toe kunnen passen met positief resultaat.
De volledige review lees je hier.
2. The ride of a lifetime
Het boek krijgt van mij een 8. Het laat zien dat je met een kleine heldere marketingvisie de wereld kan veroveren. Het is een kort, verhalend boek en daardoor goed leesbaar. Omdat het begint met twee tegenslagen voelt het soms aan als een slim Amerikaans geschreven marketingboek. Maar het werkt. Door dat begin roept de voormalige directeur van Disney direct sympathie op en dat nodigt uit om verder te lezen. Daarna volgt uiteraard het bekende verhaal van de held en vertelt hij wat hij allemaal goed heeft gedaan en wat hij heeft bereikt. Het is een boek geschreven door een Amerikaanse bedrijfsleider die actief is in de entertainmentindustrie van de Verenigde Staten. Bijna alle organisaties die worden genoemd zijn ook bij ons bekend, maar de meeste personen die achter deze organisaties zitten niet. En dat maakt het soms wat minder levendig. Overall is het een boek wat ik zeker zou aanraden.
De volledige review lees je hier.
3. Customer Data Platforms
De ideale customer journey bestaat nog lang niet en dat laat ook dit boek duidelijk zien. De auteurs gaan dieper in op de verbanden tussen consumenten, data en marketing en leggen helder uit waarom een Customer Data Platform misschien wel de meest opwindende ontwikkeling in marketing is sinds lange tijd. Het is echt een marketingboek van nu en krijgt van mij een 7,5. Als je een conceptueel overzicht van Customer Data Platforms wilt en dit onderwerp nieuw voor je is, dan is dit een boek voor jou.
De volledige review lees je hier.
Connect met Stephan op LinkedIn als je op de hoogte wil blijven van zijn nieuwe artikelen.