Uit het veld

Marlies is communicatieadviseur windenergie bij de provincie Flevoland

Geplaatst op
Het Noorderlicht boven een horizon
‘Onbewust ben ik al heel lang met duurzaamheid bezig: zo ben ik al dertig jaar vegetariër. Dankzij Bureau voor Overheidscommunicatie kon ik aan de slag bij de provincie Flevoland om mijn steentje bij te dragen aan de energietransitie. Ik heb eerder voor veel maatschappelijke organisaties gewerkt. Door de recruiters van BvO zag ook de provincie mijn maatschappelijke betrokkenheid.’

Marlies Dinjens was jarenlang journalist voor onder meer Volkskrant, Parool, Metro en Spits en werkte bij onder meer Hivos, Stichting Vluchteling en ASN Bank. Zeven jaar geleden begon ze na een reorganisatie voor zichzelf als tekstschrijver/communicatieadviseur en schrijftrainer. Ze combineerde dat onder andere met lesgeven op de Hogeschool van Amsterdam.

Maatschappelijk

Marlies merkte dat zij de meeste voldoening haalt uit maatschappelijk betrokken klussen. ‘Al mijn hele werkende leven spelen de thema’s duurzaamheid en klimaatverandering op de achtergrond. Ik schreef er bijvoorbeeld ook al veel over als journalist. Toen zag ik op de site van BvO een vacature: communicatieadviseur windenergie bij de provincie Flevoland. De recruiters gingen aan de slag en nu werk ik daar met veel plezier.’

Journalist vs. communicatieadviseur?

Als journalist ging Marlies elke dag op pad. ‘Dat heeft mij heel veel geleerd over het vertellen van een verhaal. En ook over werken met stress, deadlines en resultaatgericht werken. ’s Ochtends binnenkomen en ‘s avonds moest het klaar. Ik was ook breed inzetbaar, van hard nieuws naar interviews en achtergrondverhalen. Daardoor leer je heel goed schrijven en je verhaal vertellen.’

Hoe gebruikt zij die ervaring als communicatieadviseur? ‘Als journalist schrijf je natuurlijk altijd heel kritisch vanuit de feiten. En dan leg je het wel voor aan de andere partij, maar het is wezenlijk anders als je namens een organisatie schrijft. Ik probeer wel altijd de journalistieke methode te gebruiken, bijvoorbeeld hoe ik een stuk opbouw, de manier waarop ik een kop maak of een intro schrijf. Ik begrijp vanuit mijn werk in de journalistiek veel beter hoe journalisten denken. Daardoor kan ik bijvoorbeeld een beter persbericht schrijven en begrijp ik beter hoe een verhaal aansluit bij wat een nieuwsredactie interessant vindt.’

‘Zelf heb ik heel veel gehad aan online trainingen. Dat intrigeerde mij en daarom besloot ik er zelf een te ontwikkelen. Sinds ik ondernemer ben, heb ik veel bijgeleerd over online marketing. Zo heb ik een online opleiding gevolgd van Marie Forleo, een cursus vloggen van Celine Charlotte van ’t Wout, een cursus Mailchimp van Paul Jarvis en een cursus schrijven voor LinkedIn van Britt Noppen. Deze mensen zijn overigens erg interessant om ook online te volgen. Al deze skills pas ik nu toe voor mijn opdrachtgevers.‘

Storytelling

Met het vertellen van verhalen, oftewel het befaamde storytelling, wil Marlies Flevoland op de kaart zetten als windprovincie. Ze werkt aan een serie verhalen onder #durftefalen. Bestuurders en andere personen uit de wereld van windenergie vertellen daarin wat er allemaal rondom de windparken is gedaan. En ze vertellen ook wat er mis is gegaan, zodat andere gemeentes en belanghebbenden daarvan kunnen leren. ‘Door eerlijke verhalen te vertellen probeer ik mensen goed te informeren over windenergie. Op Wind Day organiseer ik voor deelnemers bijvoorbeeld een excursie naar Urk, waar een offshore windexpert van Vattenfall in gesprek gaat met een visser. Zo gaan we op een inhoudelijke en eerlijke manier in discussie en ontstaat er wederzijds begrip. Ik zorg dan voor een journalistieke insteek en bereid dit tweegesprek echt grondig voor. ’

Drive

Marlies stelt dat een beetje activistische drive nodig is bij deze baan. ‘Ik denk niet dat dat je deze klus goed kan doen als je niks met windenergie hebt of er zelfs tegen bent. Het bewustzijn van klimaatverandering is weliswaar gegroeid en de urgentie wordt iets meer gevoeld, maar niet veel mensen zetten dit om in daden. Ik denk dat dit ook deels vanuit de overheid moet komen. Kijk bijvoorbeeld naar treintickets. Je wil met de trein, maar voordat je geboekt hebt ben je drie dagen verder en ben je drie keer zoveel geld kwijt als wanneer je met het vliegtuig zou gaan. Dat soort dingen moeten gewoon verbeterd worden.’

Communicatievak

Daarin ziet Marlies een grote rol weggelegd voor het communicatievak. De kloof tussen overheid en burgers moet kleiner worden door in begrijpelijke taal te schrijven en begrijpelijke content te maken. ‘Het verhaal goed vertellen is eigenlijk belangrijker dan ooit. Dat zag je heel goed bij de coronacrisis; duidelijke en transparante informatie was cruciaal.‘

Overheden durven naar haar mening steeds meer transparant en duidelijk te zijn. ‘Dankzij social media heeft het contact tussen burger en overheid een enorme vlucht genomen. Als mensen iets twitteren, kun je als overheid direct reageren. Dat gebeurt niet altijd, maar ik denk dat het goed is om in gesprek te gaan. Je kunt nu als burger via Instagram iets vragen aan de burgemeester van Amsterdam. Dat is winst. Zij vertelt niet alleen haar eigen, maar ook een breder verhaal: emancipatie, armoede, diversiteit, etc. En ik vind het interessant dat sommige burgemeesters in een crisissituatie ervoor kiezen om een persoonlijke videoboodschap te maken. Zoals bij de tramschutter in Utrecht. Dat is heel effectief.‘

‘Maar ook informatie geven over hoe processen werken of gewoon überhaupt duidelijk communiceren is belangrijk. Dat is soms nog lastig, kijk bijvoorbeeld naar de Belastingdienst. Als ik het al bijna niet begrijp, dan begrijpt iemand met ‘B1-niveau’ het al helemaal niet. Dus er valt ook nog een hoop te winnen.’

Geschiedenis

Marlies studeerde geschiedenis en omschrijft zichzelf gekscherend als een geschiedenisnerd. ‘Ik denk dat ik door die studie geschiedenis grotere verbanden zie. De uitslag van de Provinciale Statenverkiezingen bijvoorbeeld, ik kijk dan hoe dit in de tijd te plaatsen is. De studie geeft je een grote algemene ontwikkeling en brede achtergrondkennis. En tijdens die studie heb ik ook geleerd hoe je met verhalen de geschiedenis weer tot leven wekt. Ik heb veel geleerd van het schrijven van mijn boek De Vlucht van een Paradijsvogel ; een historisch non-fictieboek over een vrouw die eind jaren ’50 een vliegramp heeft overleefd in Nederlands-Nieuw-Guinea. Samen met journalist/schrijver Stan de Jong heb ik haar levensverhaal opgetekend.’

Toekomst

Zo’n historisch boek zou Marlies in de komende jaren nog een keer willen schrijven. En ze hoopt dat veel mensen haar online schrijftraining willen volgen. ‘Dat nog meer mensen beter leren schrijven, waardoor betere teksten bij de juiste doelgroepen terecht komen. Verder hoop ik gewoon nog heel veel mooie communicatieklussen te doen waar ik veel werkplezier van heb en mijn creativiteit in kwijt kan. En die het liefst ook nog iets kunnen bijdragen aan een betere wereld!’

Ook op zoek naar een functie die perfect bij jou past? Bekijk onze vacatures of neem contact met ons op.

Meer informatie

(Foto: Marike van Pagee)

Neem contact op

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Liever direct contact?

Bel of mail gerust, ons team staat voor je klaar!