Strategisch communicatieadviseur

  • Gemeente Zwolle
  • 8-16 uur
  • Zwolle

Lijkt het jou leuk om aan de slag te gaan met een communicatie strategie en heb jij minimaal twee jaar aantoonbare werkervaring met woordvoering van bestuurders? Reageer dan nu!

Het Noorderlicht boven een horizon

Organisatie

RIVUS is een samenwerkingsverband van de gemeenten Dalfsen, Deventer, Kampen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Zwartewaterland, Zwolle, het Waterschap Drents Overijsselse Delta, de Provincie Overijssel en drinkwaterbedrijf Vitens. De samenwerking richt zich op de waterketen en klimaatadaptatie. Januari vorig jaar is een nieuwe bestuursakkoord vastgesteld, waarin ze een volgende stap zetten in de samenwerking. De huidige communicatieadviseur neemt afscheid en zet zich fulltime in als communicatieadviseur klimaatadaptatie bij de gemeente Deventer. Hierdoor is een vacature ontstaan.

De samenwerking moet vooral meerwaarde creëren voor de deelnemende organisaties en voor de regio. Meerwaarde creëren door het doen van verkenningen/onderzoeken waar de afzonderlijke partners niet aan toekomen, maar die van groot belang zijn voor een stuk vernieuwing, verminderen van de kwetsbaarheid, zowel technisch inhoudelijk, financieel als op personele vlak om zo een klimaatbestendige en waterrobuuste regio te realiseren.

Als strategisch communicatieadviseur ben je lid van het kernteam RIVUS, huur je in voor de uitvoering en ben je de linking pin voor alle communicatieadviseurs van betrokken partners.

Functie

Werkzaamheden:

  • Het verbinden met de partners en professionals die actief communicatie verzorgen op het gebied van Water en Klimaat in het RIVUS-werkgebied, door steun in boodschap, middelen, actualiteit en timing van communicatie;
  • Maken van een communicatie strategie (gezamenlijke droom), die dient als kompas en die ondersteunend is aan de samenwerking en die zorgt voor profilering en zichtbaarheid van de samenwerking bij de doelgroepen van de partners;
  • Vanuit de strategie/droom te komen tot een meerjarig communicatie (uitvoerings)plan, waarbij de uitvoering deels wordt gedaan door communicatieadviseurs van betrokken partners en deels door de inhuur van een bureau;
  • Afstemmen over de prioriteit, capaciteit en haalbaarheid van de communicatie activiteiten met kernteam en regiegroep;
  • Het organiseren van een goede dialoog tussen interne RIVUS- partners en met de communicatieadviseurs van de partners door te luisteren, verbinden, kennisdeling, kansen en kwetsbaarheden signaleren;
  • Uitvoering van de communicatie-acties coördineren, het sturen op planning, inhoud, geld, kwaliteit en samenwerking, en voortgang realiseren;
  • Werken aan de zichtbaarheid en bewijsvoering dat “samenwerken loont” door o.a. het bouwen van een nieuwe website die dient als etalage, kennisdeling, communtiy building en starterspakket voor RIVUS instappers;
  • Evaluatie van wat werkt in de communicatie;
  • Het mede-organiseren van 2 kennisbijeenkomsten per jaar en het mede (laten) organiseren van een jaarlijkse inspirerende bestuurders-/kennisbijeenkomst.

Functie-eisen

Eisen:

  • Je hebt aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van Communicatie;
  • Je hebt minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Strategisch Communicatieadviseur binnen een overheidsinstelling;
  • Je hebt minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met woordvoering van bestuurders (benoem dit duidelijk in het cv).

Wensen:

  • Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als strategisch Communicatieadviseur op het terrein van regionale samenwerking;
  • Je hebt aantoonbare werkervaring in het ontwikkelen van een organisatie brede communicatiestrategie (benoem duidelijk in het CV waar deze ervaring is opgedaan);
  • Je hebt aantoonbare werkervaring met communicatie voor waterketen, klimaatadaptatie, energietransitie, duurzaamheid en circulaire economie;
  • Je hebt minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als Communicatieadviseur bij een gemeente;
  • Je hebt aantoonbare werkervaring met beheer en inrichting van websites.

Competenties:

  • Strategische communicatie vaardigheden;
  • Verbindende en enthousiasmerende persoonlijkheid;
  • Journalistieke nieuwsgierigheid en affiniteit met water en klimaat;
  • Regievoerend vermogen en bouwer;
  • Eigenaarschap (initiatief nemen, vasthoudend en resultaatgerichtheid);
  • Een lerende en ontwikkelende houding.

Aanbod

De opdracht is voor 8-16 uur per week. Start 1 december 2024 voor 24 maanden, met mogelijkheid tot verlenging.

Solliciteren

Enthousiast geworden en wil jij graag in aanmerking komen voor deze mooie opdracht? Voldoe je aan de eisen en wensen? Bel met een van onze recruiters op 030-686 8001 of stuur je cv met motivatie via ‘Solliciteren’ hieronder. Pre-employment & diploma screening zijn onderdeel van de sollicitatieprocedure.
Je kunt reageren tot woensdag 6 november.

Als eerste op de hoogte zijn van onze vacatures?

Dit zijn de ervaringen

Je voelt je welkom, ondersteund en gewaardeerd

Wat een fijne en enthousiaste mensen! Je voelt je hier echt welkom, ondersteund en gewaardeerd. Alles wordt snel opgepakt, de lijntjes zijn kort en de communicatie verloopt prettig... Lees verder.

Samen een passende opdracht gevonden

“Naast een bestaande opdracht was ik voor de tweede helft van mijn werkweek op zoek naar een nieuwe, substantiële opdracht. Een opdracht waarbij ik echt iets kan neerzetten. Dit... Lees verder.

Professioneel, het contact persoonlijk en erg prettig

”Via Bureau voor Overheidscommunicatie ben ik inmiddels aan de slag met twee interessante opdrachten: bij gemeente Wijk bij Duurstede en het project Klimaatbestendig Land van Cuijk.... Lees verder.

Maurits Eykman

Betrokken, professioneel

“Wat me vooral aanspreekt, is de professionele en toch persoonlijke benadering. BvO heeft samen met mij gekeken wat er nodig is om die volgende stap te maken. Wat kun je nu echt goed?... Lees verder.

Uitstekende samenwerking en fijn contact

“Prima samenwerking met Bureau voor Overheidscommunicatie! Leuke opdracht bij Rijkswaterstaat, uitstekende bemiddeling, keurige administratieve afwikkeling en zeer fijn contact met... Lees verder.

Goed contact en attente extra's

“De samenwerking met Bureau voor Overheidscommunicatie verliep allemaal heel erg soepel! Er was goed contact en het bloemetje dat je ontvangt als je start en het kerstcadeau zijn... Lees verder.

Mensenwerk van echte professionals

“Bij Bureau voor Overheidscommunicatie snappen ze wat je als communicatieprofessional voor de kiezen krijgt. Zelfs de zakelijke kant van tenderafspraken en gunningscriteria voor een... Lees verder.

Bijdragen aan relevante maatschappelijke opdrachten

“Als senior communicatieadviseur ben ik lid van het projectteam en in vaste dienst bij Bureau voor Overheidscommunicatie. Daarmee combineer ik de voordelen van het hebben van een... Lees verder.

Solliciteren

Liever direct contact?

Bel of mail gerust, Roëlle staat voor je klaar!