Strategisch communicatieadviseur

  • Gemeente Zeist
  • 32 uur
  • Zeist

Voel jij je thuis in een bestuurlijk-politieke omgeving en blink jij uit in het doorgronden van complexe dossiers? Lees dan snel verder! 

Het Noorderlicht boven een horizon

Organisatie

De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. Ze werken op basis van de kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig en de cultuur is informeel. Met zo’n 400 collega’s werken ze voor en met ongeveer 67.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Als organisatie willen ze op de hoogte zijn van wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen. Ze juichen het toe als je daaraan je eigen perspectief en waarde toevoegt en verwelkomen dus iedereen met de juiste ervaring en eigenschappen voor de functie. Waar je wieg ook heeft gestaan, wat ook je achtergrond, levensstijl of geloof is, of je nou topsporter bent of een beperking hebt, of allebei, als je je herkent in het profiel, solliciteer!    

In Zeist werk je vanuit je eigen verantwoordelijkheid en word je ondersteund door de organisatie, zodat je als mens en als professional blijft groeien. Ze zijn niet op zoek naar een perfecte medewerker, maar iemand die zijn kwaliteiten, rafelrandjes én zelfkennis wil inzetten om met humor en lef uitdagingen te lijf te gaan.   

Functie

De gemeente Zeist is op zoek naar een stevige en veelzijdige strategische communicatieadviseur. Je weet haarscherp wat de rol van communicatie is in de opgaven van de organisatie. Je werkt daarin nauw samen met projectleiders, programmamanagers, bestuurders en strategische bestuursadviseurs. Je voelt je thuis in een bestuurlijk-politieke omgeving en blinkt uit in het doorgronden van complexe dossiers. Je houdt zowel van strategie als uitvoering en adviseert over het contact, de communicatie én de participatie met de inwoners en ondernemers van Zeist.

Als communicatieadviseur bij de gemeente Zeist zet je je in voor het goede leven in Zeist. Vanuit je expertise en inzicht in het krachtenveld denk en help je mee bij een effectieve inzet van communicatie. Je bent in staat om de grote lijnen te bewaken en vraagstukken van verschillende kanten te bekijken. Je stelt de vraag achter de vraag en weet daarmee tot de kern te komen. Je brengt in afstemming met je interne gesprekspartners lijn aan in de communicatieactiviteiten en ontwikkelt en implementeert een bijpassende communicatiestrategie.

Binnen het team Communicatie, dat bestaat uit 11 communicatieadviseurs (waarvan 1 persvoorlichter), en 3 online media adviseurs, bespreken ze gezamenlijk de capaciteit, verdeling en inzet op de verschillende opgaves en projecten. Dat betekent dat van iedereen flexibiliteit wordt gevraagd in het oppakken van verschillende taken en dat je soepel moet kunnen schakelen tussen de verschillende werkvelden. De verdeling in projecten voor deze tijdelijke functie moet nog vorm krijgen maar zal waarschijnlijk verschillende opgaven binnen sport, ondernemers, cultuur en evenementen (zoals de jaarwisseling) bevatten. Ook ga je aan de slag met risicocommunicatie en preventie zoals bijvoorbeeld communicatie over voorkomen van natuurbranden en voorlichting over noodpakketten.

Functie-eisen

Eisen:

  • Je hebt een afgeronde opleiding communicatie op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar als communicatieadviseur;
  • Je hebt aantoonbare werkervaring op strategisch communicatieadvies (benoem dit duidelijk in het cv);

Wensen:

  • Je hebt een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van communicatie;
  • Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als (strategisch) communicatieadviseur binnen een gemeente;
  • Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met  het maken van een communicatiestrategie voor diverse projecten;
  • Je hebt uitstekende advies en schrijfvaardigheden, aan te tonen door middel van een motivatie bij de reactie op deze vacature (de motivatiebrief moet als een document met het cv worden aangeboden);
  • Je bent uiterlijk beschikbaar per 1 september 2025.

Competenties:

  • Samenwerkingsgerichtheid;
  • Vernieuwend denken en handelen;
  • Resultaatgerichtheid;
  • Kan zelfstandig opereren;
  • Oordeelsvorming;
  • Proactief;
  • Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands;
  • Overtuigen;
  • Kan goed schakelen;
  • Kan omgaan met pieken en dalen in werkdruk;
  • Omgevingsbewustzijn.

Aanbod

De opdracht is voor 32 uur per week. Start z.s.m. voor 3 maanden. Reageren kan uitsluitend op detacheringsbasis – zzp’ers kunnen helaas niet worden voorgesteld. 

Solliciteren

Enthousiast geworden en wil jij graag in aanmerking komen voor deze mooie opdracht? Voldoe je aan de eisen en wensen? Bel met een van onze recruiters op 030-686 8001 of stuur je cv met motivatie via ‘Solliciteren’ hieronder. Pre-employment & diploma screening zijn onderdeel van de sollicitatieprocedure. Je kunt reageren tot vrijdag 22 augustus.

Als eerste op de hoogte zijn van onze vacatures?

Dit zijn de ervaringen

Je voelt je welkom, ondersteund en gewaardeerd

Wat een fijne en enthousiaste mensen! Je voelt je hier echt welkom, ondersteund en gewaardeerd. Alles wordt snel opgepakt, de lijntjes zijn kort en de communicatie verloopt prettig... Lees verder.

Samen een passende opdracht gevonden

“Naast een bestaande opdracht was ik voor de tweede helft van mijn werkweek op zoek naar een nieuwe, substantiële opdracht. Een opdracht waarbij ik echt iets kan neerzetten. Dit... Lees verder.

Professioneel, het contact persoonlijk en erg prettig

”Via Bureau voor Overheidscommunicatie ben ik inmiddels aan de slag met twee interessante opdrachten: bij gemeente Wijk bij Duurstede en het project Klimaatbestendig Land van Cuijk.... Lees verder.

Maurits Eykman

Betrokken, professioneel

“Wat me vooral aanspreekt, is de professionele en toch persoonlijke benadering. BvO heeft samen met mij gekeken wat er nodig is om die volgende stap te maken. Wat kun je nu echt goed?... Lees verder.

Uitstekende samenwerking en fijn contact

“Prima samenwerking met Bureau voor Overheidscommunicatie! Leuke opdracht bij Rijkswaterstaat, uitstekende bemiddeling, keurige administratieve afwikkeling en zeer fijn contact met... Lees verder.

Goed contact en attente extra's

“De samenwerking met Bureau voor Overheidscommunicatie verliep allemaal heel erg soepel! Er was goed contact en het bloemetje dat je ontvangt als je start en het kerstcadeau zijn... Lees verder.

Mensenwerk van echte professionals

“Bij Bureau voor Overheidscommunicatie snappen ze wat je als communicatieprofessional voor de kiezen krijgt. Zelfs de zakelijke kant van tenderafspraken en gunningscriteria voor een... Lees verder.

Bijdragen aan relevante maatschappelijke opdrachten

“Als senior communicatieadviseur ben ik lid van het projectteam en in vaste dienst bij Bureau voor Overheidscommunicatie. Daarmee combineer ik de voordelen van het hebben van een... Lees verder.