Communicatieadviseur gebiedsontwikkeling

  • Gemeente Purmerend
  • 24-28 uur
  • Purmerend

Lijkt het jou leuk om de communicatieaanpak verder uit te werken en wil je helpen met het opzetten en uitvoeren van participatie rondom de eerste ontwikkelingsprojecten in het gebied Waterlandkwartier? Lees dan snel verder! 

Het Noorderlicht boven een horizon

Organisatie

Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn ze succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Ze werken volgens de “Purmerendse manier”, inwoners staan centraal. Dat betekent dat ze bij alles wat ze doen zichzelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat ze denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden ze belangrijk.

Functie

De gemeente Purmerend zoekt een tijdelijke communicatieadviseur die voornamelijk werkt aan de gebiedsontwikkeling Waterlandkwartier. De gemeente Purmerend is in ontwikkeling. Tot 2040 wil de gemeente Purmerend minimaal 10.000 woningen bouwen. Zo’n 1.800 woningen daarvan zijn gepland in het Waterlandkwartier. Dit gebied grenst aan de binnenstad en het station en transformeert de komende jaren samen met de binnenstad tot een nieuw centrumgebied. Daarnaast wordt er zo’n 23.500 m² aan werkplekken toegevoegd. Het wordt een wijk van en voor Purmerend waar wonen, werken en recreëren samenkomen. Deze ontwikkeling vraagt om een communicatieaanpak, waarbij participatie, placemaking, storytelling en branding een sleutelrol spelen. De  communicatieadviseur is verantwoordelijk voor het adviseren én vooral ook uitvoeren van communicatie- en participatieactiviteiten binnen deze projecten. Naast het project Waterlandkwartier zul je ook een paar kleinere projecten uitvoeren binnen team Communicatie.

Het doel van de opdracht is het verder uitwerken van de communicatieaanpak en het opzetten en uitvoeren van participatie rondom de eerste ontwikkelingsprojecten in het gebied. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de omgevingsmanager, projectleiders en -manager, interne afdelingen, externe stakeholders, aannemers en het bestuur. Je zorgt voor een gedragen proces, waarin bewoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en interne ambassadeurs en andere stakeholders actief worden betrokken.

Je bouwt mee aan de positionering van het gebied, ontwikkelt placemaking met betrokken stakeholders en zorgt voor zichtbaarheid van het project en bestuur op strategische momenten. Daarnaast verzorg je externe communicatie en publiciteit, waaronder persberichten, woordvoering, social media, nieuwsbrieven en aansturing van bureaus. En adviseer je intern over communicatie-integratie in plannen, bestuurlijke communicatie en stakeholdermanagement. Je organiseert bijeenkomsten, betrekt relevante partijen en bouwt aan een netwerk van ambassadeurs, met oog voor bestuurlijke gevoeligheden en een goede afstemming met externe partners zoals woningcorporaties en ontwikkelaars. Je bent gewend snel te schakelen tussen advies en uitvoering, staat ook de media te woord en onderhoudt perscontacten. Het einddoel is een gedragen communicatieplan en succesvolle uitvoering van de communicatiestrategie.

Functie-eisen

Eisen:

  • Je hebt een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als communicatieadviseur;
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat als je de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Wensen:

  • Je hebt 3 minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als communicatieadviseur bij een gemeente (benoem dit duidelijk in het cv.);
  • Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met betrekking tot communicatie van een gebiedsontwikkeling. (benoem dit duidelijk in het cv.);
  • Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met participatieprocessen en/of stakeholdersmanagement (benoem dit duidelijk in het cv.);
  • Je geeft in een korte motivatie aan waarom deze opdracht je aanspreekt en jij de geschikte kandidaat bent. 

Competenties:

  • Ervaring met communicatie binnen gebiedsontwikkelingen;
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit;
  • Creatief in storytelling, branding en/of placemaking;
  • Zelfstandig, proactief en verbindend;
  • Ervaring met aansturen van bureaus en externe partners.

Aanbod

De opdracht is voor 24-28 uur per week. Start z.s.m. voor 12 maanden, met mogelijkheid tot verlenging. 

Solliciteren

Enthousiast geworden en wil jij graag in aanmerking komen voor deze mooie opdracht? Voldoe je aan de eisen en wensen? Bel met een van onze recruiters op 030-686 8001 of stuur je cv met motivatie via ‘Solliciteren’ hieronder. Pre-employment & diploma screening zijn onderdeel van de sollicitatieprocedure. Je kunt reageren tot woensdag 8 oktober. 

Als eerste op de hoogte zijn van onze vacatures?

Dit zijn de ervaringen

Je voelt je welkom, ondersteund en gewaardeerd

Wat een fijne en enthousiaste mensen! Je voelt je hier echt welkom, ondersteund en gewaardeerd. Alles wordt snel opgepakt, de lijntjes zijn kort en de communicatie verloopt prettig... Lees verder.

Samen een passende opdracht gevonden

“Naast een bestaande opdracht was ik voor de tweede helft van mijn werkweek op zoek naar een nieuwe, substantiële opdracht. Een opdracht waarbij ik echt iets kan neerzetten. Dit... Lees verder.

Professioneel, het contact persoonlijk en erg prettig

”Via Bureau voor Overheidscommunicatie ben ik inmiddels aan de slag met twee interessante opdrachten: bij gemeente Wijk bij Duurstede en het project Klimaatbestendig Land van Cuijk.... Lees verder.

Maurits Eykman

Betrokken, professioneel

“Wat me vooral aanspreekt, is de professionele en toch persoonlijke benadering. BvO heeft samen met mij gekeken wat er nodig is om die volgende stap te maken. Wat kun je nu echt goed?... Lees verder.

Uitstekende samenwerking en fijn contact

“Prima samenwerking met Bureau voor Overheidscommunicatie! Leuke opdracht bij Rijkswaterstaat, uitstekende bemiddeling, keurige administratieve afwikkeling en zeer fijn contact met... Lees verder.

Goed contact en attente extra's

“De samenwerking met Bureau voor Overheidscommunicatie verliep allemaal heel erg soepel! Er was goed contact en het bloemetje dat je ontvangt als je start en het kerstcadeau zijn... Lees verder.

Mensenwerk van echte professionals

“Bij Bureau voor Overheidscommunicatie snappen ze wat je als communicatieprofessional voor de kiezen krijgt. Zelfs de zakelijke kant van tenderafspraken en gunningscriteria voor een... Lees verder.

Bijdragen aan relevante maatschappelijke opdrachten

“Als senior communicatieadviseur ben ik lid van het projectteam en in vaste dienst bij Bureau voor Overheidscommunicatie. Daarmee combineer ik de voordelen van het hebben van een... Lees verder.

Solliciteren

Vragen of direct contact over de vacature?

Bel of mail gerust, we staan je graag te woord!