Communicatiemedewerker

  • Gemeente Kampen
  • 20 uur
  • Kampen

Lijkt het jou leuk om je te richten op de thema's openbare orde en veiligheid, andere sociaal maatschappelijke onderwerpen en heb jij minimaal 3 jaar werkervaring als medewerker communicatie? Lees dan snel verder! 

Het Noorderlicht boven een horizon

Organisatie

Kampen is een groeiende gemeente die volop in ontwikkeling is. De organisatie zet zich iedere dag in samen met de inwoners om goed wonen, werken en verblijven te realiseren. Een leefomgeving met een mooie balans tussen gebouwen, groen en water. Daarbij staan ze voor grote maatschappelijke opgaven: dat iedereen kansrijk opgroeit en meedoet, het versnellen van de woningbouw, de transitie naar een circulaire economie, duurzame landbouw, bereikbaarheid en de energietransitie. De gemeente Kampen heeft met haar ruim 55.000 inwoners en zo’n 550 medewerkers verdeeld over 11 afdelingen een mooie omvang. Groot genoeg om professioneel te zijn en klein genoeg om veel collega’s persoonlijk te kennen. Dat vinden ze belangrijk in Kampen.

Functie

Omdat een collega met zwangerschapsverlof gaat zoekt de gemeente Kampen voor de periode van eind november t/m maart 2026 een enthousiaste medewerker communicatie die als aanpakker vlot inziet wat er moet gebeuren.  Je gaat aan de slag binnen het team communicatie en werkt voornamelijk binnen de thema’s Openbare orde en veiligheid, Nieuwkomers (asiel- en statushouders) en andere sociaal maatschappelijke onderwerpen. Ook werk je nauw samen met de collega’s die inhoudelijk betrokken zijn bij de genoemde thema’s.

In deze functie is het belangrijk dat je overzicht houdt op de communicatieplanning en de opdrachten waar jij iets in kunt betekenen. Je bereidt communicatieactiviteiten voor en stemt het af met een van de communicatieadviseurs. Je bent betrokken, hebt affiniteit met maatschappelijke thema’s en hebt frisse ideeën hoe je een doelgroep kunt bereiken.

Wat ga je doen?

  • Je ondersteunt de communicatieadviseur en andere collega’s  bij campagnes hierover;
  • Je verzamelt informatie die belangrijk is bij het maken van communicatiemiddelen of het beantwoorden van persvragen;
  • Je schrijft toegankelijke en doelgroepgerichte teksten;
  • Je maakt communicatieuitingen voor social media met behulp van Canva;
  • Je plaatst in afstemming met collega’s content op intranet, website, social media en de gemeentepagina in het huis-aan-huisblad;
  • Je regelt en begeleidt vormgevers, fotograaf en/of videograaf bij het maken van communicatiematerialen zoals flyers, posters of filmpjes.

Wat breng jij mee?

  • Aantoonbare ervaring als medewerker communicatie binnen een gemeente (of andere overheidsorganisatie);
  • Een hands-on mentaliteit;
  • Een vlotte schrijfstijl die aangepast is op de doelgroep;
  • Gevoel voor heldere, toegankelijke communicatie in woord en beeld;
  • Flexibiliteit om snel te schakelen tussen verschillende thema’s;
  • Je voelt je op je gemak met social media en het maken van content hiervoor.

Functie-eisen

Eisen:

  • Je hebt aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal mbo4 niveau met relevantie voor het communicatievak;
  • Je hebt minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als medewerker communicatie of vergelijkbaar bij een gemeente of andere overheidsorganisatie;
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring als medewerker communicatie in de afgelopen 10 jaar.

Wensen:

  • Je hebt minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als medewerker communicatie of vergelijkbaar bij een gemeente of andere overheidsorganisatie;
  • Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als medewerker communicatie;
  • Je hebt aantoonbare werkervaring in het begeleiden van vormgevers, fotograaf of videograaf bij het maken van communicatiematerialen zoals flyers, posters of filmpjes;
  • Je hebt aantoonbare werkervaring in contentontwikkeling voor social media, websites en/of intranet;
  • Je hebt aantoonbare ervaring in het werken met Content management systemen (CMS);
  • Je hebt aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau met relevantie voor het communicatievak.

Competenties:

  • Samenwerkingsgericht;
  • Hands on;
  • Probleemoplossend;
  • Flexibiliteit.

Aanbod

De opdracht is voor 20 uur per week. Start 24 november 2025 t/m 31 maart 2026, met mogelijkheid tot verlenging. Het is alleen mogelijk te reageren op deze vacature op detacheringsbasis. Je komt dan in dienst bij Bureau voor Overheidscommunicatie. Helaas mogen wij geen freelancers voorstellen, maar mocht je wel op zoek zijn naar een leuke opdracht neem dan vooral even contact met ons op!

Solliciteren

Enthousiast geworden en wil jij graag in aanmerking komen voor deze mooie opdracht? Voldoe je aan de eisen en wensen? Bel met een van onze recruiters op 030-686 8001 of stuur je cv met motivatie via ‘Solliciteren’ hieronder. Pre-employment & diploma screening zijn onderdeel van de sollicitatieprocedure. Je kunt reageren tot vrijdag 31 oktober. 

Als eerste op de hoogte zijn van onze vacatures?

Dit zijn de ervaringen

Je voelt je welkom, ondersteund en gewaardeerd

Wat een fijne en enthousiaste mensen! Je voelt je hier echt welkom, ondersteund en gewaardeerd. Alles wordt snel opgepakt, de lijntjes zijn kort en de communicatie verloopt prettig... Lees verder.

Samen een passende opdracht gevonden

“Naast een bestaande opdracht was ik voor de tweede helft van mijn werkweek op zoek naar een nieuwe, substantiële opdracht. Een opdracht waarbij ik echt iets kan neerzetten. Dit... Lees verder.

Professioneel, het contact persoonlijk en erg prettig

”Via Bureau voor Overheidscommunicatie ben ik inmiddels aan de slag met twee interessante opdrachten: bij gemeente Wijk bij Duurstede en het project Klimaatbestendig Land van Cuijk.... Lees verder.

Maurits Eykman

Betrokken, professioneel

“Wat me vooral aanspreekt, is de professionele en toch persoonlijke benadering. BvO heeft samen met mij gekeken wat er nodig is om die volgende stap te maken. Wat kun je nu echt goed?... Lees verder.

Uitstekende samenwerking en fijn contact

“Prima samenwerking met Bureau voor Overheidscommunicatie! Leuke opdracht bij Rijkswaterstaat, uitstekende bemiddeling, keurige administratieve afwikkeling en zeer fijn contact met... Lees verder.

Goed contact en attente extra's

“De samenwerking met Bureau voor Overheidscommunicatie verliep allemaal heel erg soepel! Er was goed contact en het bloemetje dat je ontvangt als je start en het kerstcadeau zijn... Lees verder.

Mensenwerk van echte professionals

“Bij Bureau voor Overheidscommunicatie snappen ze wat je als communicatieprofessional voor de kiezen krijgt. Zelfs de zakelijke kant van tenderafspraken en gunningscriteria voor een... Lees verder.

Bijdragen aan relevante maatschappelijke opdrachten

“Als senior communicatieadviseur ben ik lid van het projectteam en in vaste dienst bij Bureau voor Overheidscommunicatie. Daarmee combineer ik de voordelen van het hebben van een... Lees verder.

Solliciteren

Vragen of direct contact over de vacature?

Bel of mail gerust, we staan je graag te woord!