Communicatiemedewerker Sociaal Domein

  • Gemeente Rijswijk
  • 32 uur
  • Rijswijk

De gemeente Rijswijk zoekt een communicatiemedewerker voor het Sociaal Domein die helpt de online dienstverlening te verbeteren en informatie toegankelijker te maken voor inwoners. Jij bent de spil in het herschrijven, structureren en publiceren van content, zodat de communicatie helder, gebruiksvriendelijk en actueel is.

Wil jij bijdragen aan een beter geïnformeerd en digitaal toegankelijk Sociaal Domein in een dynamische gemeente? Reageer dan snel en versterk het team Communicatie en Participatie van Rijswijk!

Het Noorderlicht boven een horizon

Organisatie

Rijswijk is een groeigemeente in de directe nabijheid van grote steden als Den Haag en Delft, en koestert zijn eigenheid. Rijswijk groeit. Het aantal inwoners steeg in zes jaar tijd van 49.000 in 2016 naar 57.000 in 2022. De groei gaat na 2022 door.  De stad is modern én historisch maar ook druk én rustig, grijs én groen. Rijswijk biedt een interessante werkomgeving in het ‘stedelijke hart’ van de Randstad. Rijswijk heeft een overzichtelijke schaal met veel dynamiek en complexe stedelijke opgaven.

De ambtelijke organisatie telt ca. 500 interne medewerkers en ongeveer 200 externe medewerkers. Rijswijk is een organisatie die wordt getypeerd door een familiaire sfeer, korte lijnen, veel ruimte voor zelfstandigheid en eigen initiatief. Ze kennen binnen de gemeentelijke organisatie vier kernwaarden: toewijding, betrokkenheid, betrouwbaarheid en deskundigheid, die leidend zijn in hun dagelijks handelen.

Met de groei van de stad zal ook de organisatie een schaalsprong moeten doormaken. Zodanig dat ze als organisatie in de pas lopen met de ontwikkeling die Rijswijk als stad doormaakt. En ze garant blijven staan voor een goede uitvoering van hun taken.

Functie

Binnen het Sociaal Domein van de gemeente Rijswijk zijn ze druk bezig met het verbeteren van hun (online) dienstverlening. Door hun te ondersteunen bij het herinrichten van hun informatievoorzieningen, help jij hun met deze belangrijke klus. 
Je inventariseert, in samenwerking met de communicatieadviseur, de bestaande en nodige content, zorgt voor een logische indeling van de webpagina’s, doet onderzoek naar alternatieve zoektermen en herschrijft teksten waar nodig. Daarbij heb je oog voor toegankelijkheid, logische opbouw en begrijpelijke taal. Samen met collega’s binnen het Sociaal Domein en de communicatieadviseur zorg je ervoor dat de informatievoorziening helder, actueel en gebruiksvriendelijk wordt. Ook ondersteun je met andere uitvoerende taken, zoals het maken van content voor onze verschillende kanalen. Je hebt in deze positie flexibele werktijden en mogelijkheden tot thuiswerken. 

Daarnaast houd jij je bezig met:

  • Het herstructureren en herschrijven van webpagina’s van het sociaal domein in een logische opbouw en navigatie.
  • Helpen bij het digitaliseren van aanvraagformulieren. 
  • Het bewaken van de samenhang, toegankelijkheid en begrijpelijkheid van teksten. 
  • Het creëren en publiceren van content in onze middelen en kanalen, onder andere op basis van te houden interviews.
  • Het uitvoeren van overige communciatieopdrachten in overleg met de verantwoordelijke collega’s binnen het team.

Jouw team
Zij werken met ongeveer 600 medewerkers verdeeld over 35 teams in 5 domeinen voor Rijswijk. Jij komt te werken in team Communicatie en Participatie (COMP). Dit team richt zich onder meer op advisering en uitvoering op het gebied van concern- en bestuurscommunicatie, burger- en overheidsparticipatie en protocollaire zaken. Het team bestaat uit woordvoerders, communicatieadviseurs, communicatiemedewerkers, participatieadviseurs en medewerkers kabinetzaken. Het is een hecht en enthousiast team, met oog voor elkaar en de omgeving. Binnen het team ga jij nauw samenwerken met de communicatieadviseur voor het Sociaal Domein en de andere communicatiemedewerkers.  

Functie-eisen

Eisen:

  • Je hebt minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als communicatiemedewerker binnen een publieke organisatie;
  • Je hebt minimaal een aantoonbaar afgeronde hbo-bachelor opleiding op het gebied van communicatie;
  • Je hebt aantoonbare werkervaring met webredactie en/of contentbeheer binnen een (semi)overheidsorganisaties:

Wensen:

  • Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als communicatiemedewerker bij een gemeente met uitvoerende en ondersteunende communicatieactiviteiten
  • Je hebt minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met webredactie en/of contentbeheer binnen een (semi)overheidsorganisaties
  • Je hebt aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Drupal
  • Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met redactiewerkzaamheden, benoem waar dit is opgedaan
  • Je bent beschikbaar per november 2025 voor gemiddeld 32 uur per week

Competenties:

  • Je bent creatief en resultaatgericht. 
  • Je kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.
  • Flexibiliteit;
  • Klantgerichtheid;
  • Plannen en organiseren.

Aanbod

De opdracht duurt 4 maanden en omvat 32 uur per week. Het is alleen mogelijk te reageren op deze vacature op detacheringsbasis. Je komt dan in dienst bij Bureau voor Overheidscommunicatie. Helaas mogen wij geen freelancers voorstellen, maar mocht je wel op zoek zijn naar een leuke opdracht neem dan vooral even contact met ons op!

Solliciteren

Enthousiast geworden en wil jij graag in aanmerking komen voor deze mooie opdracht? Voldoe je aan de eisen en wensen? Bel met een van onze recruiters op 030-686 8001 of stuur je cv met motivatie via ‘Solliciteren’ hieronder. Pre-employment & diploma screening zijn onderdeel van de sollicitatieprocedure. Je kunt reageren tot 19-11-2025.

Als eerste op de hoogte zijn van onze vacatures?

Dit zijn de ervaringen

Je voelt je welkom, ondersteund en gewaardeerd

Wat een fijne en enthousiaste mensen! Je voelt je hier echt welkom, ondersteund en gewaardeerd. Alles wordt snel opgepakt, de lijntjes zijn kort en de communicatie verloopt prettig... Lees verder.

Samen een passende opdracht gevonden

“Naast een bestaande opdracht was ik voor de tweede helft van mijn werkweek op zoek naar een nieuwe, substantiële opdracht. Een opdracht waarbij ik echt iets kan neerzetten. Dit... Lees verder.

Professioneel, het contact persoonlijk en erg prettig

”Via Bureau voor Overheidscommunicatie ben ik inmiddels aan de slag met twee interessante opdrachten: bij gemeente Wijk bij Duurstede en het project Klimaatbestendig Land van Cuijk.... Lees verder.

Maurits Eykman

Betrokken, professioneel

“Wat me vooral aanspreekt, is de professionele en toch persoonlijke benadering. BvO heeft samen met mij gekeken wat er nodig is om die volgende stap te maken. Wat kun je nu echt goed?... Lees verder.

Uitstekende samenwerking en fijn contact

“Prima samenwerking met Bureau voor Overheidscommunicatie! Leuke opdracht bij Rijkswaterstaat, uitstekende bemiddeling, keurige administratieve afwikkeling en zeer fijn contact met... Lees verder.

Goed contact en attente extra's

“De samenwerking met Bureau voor Overheidscommunicatie verliep allemaal heel erg soepel! Er was goed contact en het bloemetje dat je ontvangt als je start en het kerstcadeau zijn... Lees verder.

Mensenwerk van echte professionals

“Bij Bureau voor Overheidscommunicatie snappen ze wat je als communicatieprofessional voor de kiezen krijgt. Zelfs de zakelijke kant van tenderafspraken en gunningscriteria voor een... Lees verder.

Bijdragen aan relevante maatschappelijke opdrachten

“Als senior communicatieadviseur ben ik lid van het projectteam en in vaste dienst bij Bureau voor Overheidscommunicatie. Daarmee combineer ik de voordelen van het hebben van een... Lees verder.

Solliciteren

Vragen of direct contact over de vacature?

Bel of mail gerust, we staan je graag te woord!