Online communicatieadviseur

  • Gemeente Maassluis
  • 36 uur
  • Maassluis

Wil jij voor het cluster Bedrijfsvoering helpen met het uitvoeren van periodieke toegankelijkheidstoetsen voor websites en heb jij aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Wordpress? Lees dan snel verder! 

Het Noorderlicht boven een horizon

Organisatie

Gemeente Maassluis, een stad met ruim 36.000 inwoners waar geschiedenis en scheepvaart samenkomen met nieuwe ideeën. Je komt terecht in een organisatie vol met trotse mensen, een plek waar ze samen het verschil maken. Met bijna 300 medewerkers werken ze onder het motto: “Samen zijn wij Maassluis: Investeren in een duurzame toekomst”.

Functie

Voor het cluster Bedrijfsvoering zoekt de gemeente Maassluis een online Communicatieadviseur.

1. Toetsing & Analyse

  • Uitvoeren van periodieke toegankelijkheidstoetsen voor websites.
  • Opstellen van rapportages met bevindingen, risico’s en prioriteiten.
  • Analyseren en verbeteren van digitale klantreizen.

2. Advies & Verbetering

  • Opleveren van concrete verbeteradviezen voor webcontent, functionaliteiten en online processen.
  • Adviseren over de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van online formulieren en klantprocessen.
  • Reviewen van webcontent op begrijpelijkheid (B1), structuur en toegankelijkheid.

3. Documentatie & Richtlijnen

  • Opstellen of actualiseren van toegankelijkheidsverklaringen conform wetgeving.
  • Ontwikkelen van beleid, werkwijzen en procesafspraken rondom digitale toegankelijkheid.
  • Maken van praktische richtlijnen, checklists en instructies voor redacteuren, ontwerpers en ontwikkelaars.

4. Implementatie & Ondersteuning

  • Begeleiden van medewerkers bij het toepassen van toegankelijkheidsrichtlijnen.
  • Verzorgen van workshops, trainingen en kennisoverdracht.

5. Rapportage & Monitoring

  • Periodiek rapporteren over toegankelijkheidsstatus, voortgang en prioriteiten.
  • Aanleveren van meetbare resultaten per sprint, maand of kwartaal, afhankelijk van de planning.

6. Single Digital Gateway (SDG)

  • Realiseren van een volledige en duurzame implementatie van de Single Digital Gateway.
  • Correct invoeren en onderhouden van alle SDG-productinformatie.
  • Inrichten, documenteren en borgen van interne processen rondom SDG-taken en verantwoordelijkheden.

Functie-eisen

Eisen:

  • Je hebt aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met WordPress;
  • Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als specialist online kanalen bij een overheidsorganisatie, beschrijf duidelijk waarom weergeven in het cv;
  • Je hebt minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als tekst(her)schrijver;

Wensen:

  • Je hebt minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding;
  • Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met WordPress. Benoem duidelijk waar dit is opgedaan;
  • Je hebt minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als specialist online kanalen bij een gemeente;
  • Je hebt minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als met websiterichtlijnen en toegankelijkheidseisen voor overheidswebsites;
  • Je bent beschikbaar per 12 januari 2026, voor gemiddeld 36 uur per week.

Competenties:

  • Plannen;
  • Organiseren;
  • Samenwerken;
  • Communicatieve vaardigheden;
  • Kwaliteitsgerichtheid;
  • Klantgerichtheid;
  • Omgevingsbewustzijn;
  • Probleemoplossend vermogen;
  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden.

Aanbod

De opdracht is voor 36 uur per week. Start Januari 2026 voor 6 maanden. Het is alleen mogelijk te reageren op deze vacature op detacheringsbasis. Je komt dan in dienst bij Bureau voor Overheidscommunicatie. Helaas mogen wij geen freelancers voorstellen, maar mocht je wel op zoek zijn naar een leuke opdracht neem dan vooral even contact met ons op!

Solliciteren

Enthousiast geworden en wil jij graag in aanmerking komen voor deze mooie opdracht? Voldoe je aan de eisen en wensen? Bel met een van onze recruiters Roelle de Groot (06-40251658), Frederique Hermie (06-21436968), het kantoornummer 030-686 8001 of stuur je cv met motivatie via ‘Solliciteren’ hieronder. Pre-employment & diploma screening zijn onderdeel van de sollicitatieprocedure. Je kunt reageren tot woensdag 7 januari. 

Als eerste op de hoogte zijn van onze vacatures?

Dit zijn de ervaringen

Je voelt je welkom, ondersteund en gewaardeerd

Wat een fijne en enthousiaste mensen! Je voelt je hier echt welkom, ondersteund en gewaardeerd. Alles wordt snel opgepakt, de lijntjes zijn kort en de communicatie verloopt prettig... Lees verder.

Samen een passende opdracht gevonden

“Naast een bestaande opdracht was ik voor de tweede helft van mijn werkweek op zoek naar een nieuwe, substantiële opdracht. Een opdracht waarbij ik echt iets kan neerzetten. Dit... Lees verder.

Professioneel, het contact persoonlijk en erg prettig

”Via Bureau voor Overheidscommunicatie ben ik inmiddels aan de slag met twee interessante opdrachten: bij gemeente Wijk bij Duurstede en het project Klimaatbestendig Land van Cuijk.... Lees verder.

Maurits Eykman

Betrokken, professioneel

“Wat me vooral aanspreekt, is de professionele en toch persoonlijke benadering. BvO heeft samen met mij gekeken wat er nodig is om die volgende stap te maken. Wat kun je nu echt goed?... Lees verder.

Uitstekende samenwerking en fijn contact

“Prima samenwerking met Bureau voor Overheidscommunicatie! Leuke opdracht bij Rijkswaterstaat, uitstekende bemiddeling, keurige administratieve afwikkeling en zeer fijn contact met... Lees verder.

Goed contact en attente extra's

“De samenwerking met Bureau voor Overheidscommunicatie verliep allemaal heel erg soepel! Er was goed contact en het bloemetje dat je ontvangt als je start en het kerstcadeau zijn... Lees verder.

Mensenwerk van echte professionals

“Bij Bureau voor Overheidscommunicatie snappen ze wat je als communicatieprofessional voor de kiezen krijgt. Zelfs de zakelijke kant van tenderafspraken en gunningscriteria voor een... Lees verder.

Bijdragen aan relevante maatschappelijke opdrachten

“Als senior communicatieadviseur ben ik lid van het projectteam en in vaste dienst bij Bureau voor Overheidscommunicatie. Daarmee combineer ik de voordelen van het hebben van een... Lees verder.

Solliciteren

Vragen of direct contact over de vacature?

Bel of mail gerust, we staan je graag te woord!