De loopbaan en aanpak van.. Marjan Jansen Manenschijn
Kun je kort iets vertellen over je loopbaan voor je huidige carrière?
Na mijn avonturen in het Midden-Oosten werkte ik onder meer als bedrijfsleider bij een reisbureau in oprichting, was ik stewardess en besloot ik ten slotte parttime te gaan werken en voltijds te studeren. Een studie tot leraar Nederlands en Engels. Na driekwart jaar bleken mijn parttime inkomsten niet voldoende om van te leven. Dus draaide ik het om. Ik ging ’s avonds studeren en overdag werken. Een goed voorbeeld van wendbaar zijn. Als het ene niet lukt, probeer je iets anders.
Toch ben je uiteindelijk geen leraar geworden?
Ik werkte in die tijd bij het Instituut voor Psychologisch Marktonderzoek van de vermaarde Mary Zeldenrust, voorvechtster van grotere seksuele vrijheid. Het was een vrijgevochten omgeving waar baanbrekend onderzoek werd gedaan. Hier ben ik echt tot bloei gekomen. Zowel als persoon als in mijn werk op het gebied van de Nederlandse taal- en letterkunde. Ik ontdekte waar ik goed in was: schrijven. Zo dreef ik langzaam richting het communicatievak.
En wanneer besloot je zzp’er te worden en je door te ontwikkelen?
Inmiddels was ik moeder geworden. Moederschap en freelance werken zijn een soepele combinatie. Sowieso fijn om je eigen tijd in te kunnen delen. Het instituut was mijn eerste klant als zelfstandig copywriter. Via via rolde ik in die rol vrij snel bij verschillende ministeries binnen. Omdat ik constant ‘vervelende’ vragen stelde over nut en noodzaak van ideeën en plannen, ging mijn werk al heel snel de advieskant op. Tijdens de crisis zag ik mezelf genoodzaakt toch weer tijdelijk een vaste baan aan te nemen. Daar kwam mijn wendbaarheid weer goed van pas.
Hoe kom je als zzp’er aan je opdrachten en heb je een mooi voorbeeld?
Sinds ik me kan heugen werk ik via bureaus. Ook via jullie bureau. We kunnen zo allebei onze energie steken in waar we goed in zijn. Ik herinner me een mooie opdracht via BvO bij Thermphos in Zeeland. Daar zou ik echt een boek over kunnen schrijven.
Thermphos was een fosforfabriek op 5 kilometer afstand van de bebouwde kom. Nu is fosfor een gevaarlijk goedje dat in combinatie met zuurstof direct ontbrandt. De fabriek ging failliet, maar moest voor de veiligheid wel blijven draaien. Het probleem was dat omwonenden jarenlang niet het eerlijke verhaal hadden gehoord. Er werden zelfs zaken onder de pet gehouden en de pers zat er bovenop. Als adviseur kreeg ik de opdracht die situatie te veranderen. We hebben bewoners toen het terrein laten zien en ik heb het vertrouwen met de landelijke en lokale pers hersteld door hen met open vizier te benaderen. De negatieve berichtgeving verdween en verbinding werd écht verbinding. We hebben recht gedaan aan de situatie van de omwonenden. Daar ben ik erg trots op.
Hoe pak je in het algemeen een nieuwe opdracht aan?
Voordat ik een nieuwe opdracht begin, wil ik altijd de werkvloer op, een beeld krijgen en de mensen leren kennen. Een goed voorbeeld is een opdracht voor een reorganisatie bij Rijkswaterstaat. Die verandering stuitte aanvankelijk op de nodige weerstand. Ik ben toen eerst een paar dagen met inspecteurs op pad gegaan. Op de weg en op het water. Ik ontdekte dat deze collega’s tijdens een rit moeite moesten doen om koffie te halen. Moet je voorstellen: zij zitten de hele dag op de weg of op het water, ook ’s nachts en in het weekend. Als het koud, nat en donker is. Ze zijn er als eerste bij als er een ongeluk gebeurt en ze hebben niet eens koffie. Ik zorgde ervoor dat alle aanwezigen bij de bijeenkomsten over de reorganisatie een thermos Dopper kregen. Dat vonden de mensen tof omdat het liet zien dat we ons echt in hun situatie hadden verdiept. Een groter compliment kun je mij niet geven.
Wat zou je jonge communicatieprofessionals adviseren?
Het is belangrijk om te beseffen dat communicatie een multidisciplinair vak is. Wij benaderen een opdracht van verschillende kanten. Een opdracht kan raken aan HR, financiën, marketing, uiteenlopende belangen van stakeholders… Als strategisch adviseur herken je die componenten en sluit je hierbij aan. Je hoeft niet alles zelf te kunnen. Ik kan bijvoorbeeld niet met geld omgaan, maar weet altijd wel bij wie ik daarvoor moet zijn. Als adviseur is specialiseren daarom niet per se nodig. Maar heb je een passie voor bijvoorbeeld video, dan zou ik zeggen: ‘Volg je hart!’ Zorg er wel voor dat je wendbaar blijft en het grote geheel in de gaten houdt. En blijf leren. Word lid van Logeion zodat je workshops kunt volgen over recente ontwikkelingen in het vak. Zelf leer ik daar nog altijd heel veel van. En voor hetzelfde geld gaat er bij zo’n workshop een wereld voor je open en neemt je carrière een mooie, nieuwe wending.
Heb je nog een laatste gedachte die je wilt delen?
Ik heb altijd gevonden dat je moet meten voordat je ergens aan begint. De huidige ontwikkelingen geven ons daarvoor steeds meer mogelijkheden. Laten we dat dan ook doen. Daar hoort ook bij dat we alert moeten blijven op de menselijke maat. Communicatie speelt een belangrijke rol in de verbinding tussen mensen en cijfers. Verbinding is mijn Leitmotiv. Net als ‘vermaken’. Laten we alsjeblieft wat meer lachen met elkaar. Niet voor niets neem ik ‘humor’ waar mogelijk mee als drive onder mijn communicatiestrategieën. Het zou goed zijn denk ik dat we onszelf wat minder serieus nemen. Focus op de mensen waar het om gaat. Dat neem ik dan weer wel enorm serieus!
Wil jij ook gebruikmaken van ons podium om collega’s te inspireren? Laat het ons weten via welkom@bvoverheidscommunicatie.nl.
Foto: Martijn Beekman