Wat er echt toe doet op je cv
1. Leesbaar en scanbaar
Een cv is prettig leesbaar als het kort en bondig is opgesteld. Een verhalende vorm raad ik daarbij af. Benoem bijvoorbeeld de opdrachtgever, daaronder de gewerkte periode, jouw functie en dan in bullets jouw taken en verantwoordelijkheden. Ik zie dan snel welke vaardigheden jij in huis hebt en hoef niet te gaan zoeken.
2. Schrijf je cv naar de opdracht of vacature
Dit is het eerste advies dat ik onze professionals meegeef. Ga je solliciteren op een interne communicatiefunctie? Laat de ervaring die je daarmee hebt dan extra naar voren komen. De opdrachtgever ziet dan snel dat jouw kennis aansluit op de vacature. Stuur jij je cv naar een recruitmentbureau? Laat dan wel alle werkervaring staan. De recruiter kan jou dan goed leren kennen en beoordelen welke opdrachten bij jou passen.
3. Spreek de taal van de opdrachtgever
Daarop aansluitend is het slim de taal van de opdrachtgever over te nemen. Zoals het gebruik van termen die in de vacaturetekst staan. Zoekt de opdrachtgever een communicatieprofessional die website en socials bij gaat houden, en heb jij in je cv je ervaring met online communicatie staan? Pas je cv dan aan zodat de termen ‘website’ en ‘socials’ vindbaar zijn. Dan laat je zien dat jouw cv perfect aansluit bij de vacature, en daarmee bij de opdracht.
4. Blijf jezelf
Het is natuurlijk prima om opdracht en opdrachtgever tegemoet te komen. Zorg daarbij wel dat je altijd jezelf blijft. Het heeft geen zin om zaken mooier voor te stellen dan ze zijn. Voldoe je niet helemaal aan de eisen voor een opdracht, maar ben je er wel enorm voor gemotiveerd? Dan kan ik in sommige gevallen in overleg met de opdrachtgever kijken wat er mogelijk is. In die gevallen wordt jouw motivatie(brief) nóg belangrijker dan ze al is!
Want je cv is belangrijk, maar je motivatie net zo!