Inspiratie

‘Dus heldere en voor iedereen toegankelijke communicatie zorgt voor vertrouwen’

Geplaatst op
Interim communicatieprofessionals

Op welke manier maak jij de wereld met communicatie een stukje beter? Hoe laat je zien dat jouw vak van betekenis is binnen je organisatie? En wat zijn je eigen drijfveren om ‘communicatie te doen’? De komende maanden vragen we onze professionals hoe zij hiermee omgaan. In dit blog vertrouwt Ynse IJzenbrandt, vanuit ons bureau gedetacheerd als webredacteur bij de gemeente Nieuwegein, zijn overwegingen, motivatie en manier van werken toe aan het papier.  
 

Ik vind het belangrijk dat iedereen meedoet. Kakker, kraker, tokkie of brave burger, iedereen doet ertoe. Ik heb dat van huis uit meegekregen. Van kinds af aan ga ik graag om met heel verschillende mensen. Dat was ook makkelijk omdat de nieuwbouwwijk waarin ik woonde een mooie mix van kinderen had. ‘Verder kijken dan de bubbel,’ werd ook door mijn ouders aangemoedigd; begrijpelijk omdat mijn vader ooit priester was en daarna met m’n moeder in het wijkopbouwwerk in Rotterdam aan de slag ging. Verbinding maken, samen oplossingen zoeken, ik heb dat van hen.

Kunst verbindt

Flash forward: ik ging werken in de kunstwereld. Kunst verbindt. Maar het bereik was gering, een heel klein clubje makers en kijkers. Leuk en eigenzinnig, dat wel, maar ik wilde dingen doen die relevant waren voor een grotere groep. Die impact hadden op een grotere groep. Ik stapte over naar tv: Wetenschapsquiz, Pauw en Witteman, later DWDD. Het bereik was inderdaad vele malen groter, maar uiteindelijk toch nog best ergens grachtengordel-elitair.

Content met intrinsieke waarde voor iedereen

DWDD stopte en ik vroeg mezelf af wat ik nou leuk vind. Ik merkte dat ik graag content zou willen maken die voor iedereen intrinsieke waarde heeft. En n.a.v. een interview dat ik ooit deed met Willeke Slingerland (lector weerbare democratie) bedacht ik dat ik wel ‘ergens bij de overheid’ zou willen werken. Dat gevoel werd versterkt door de toenemende polarisatie. Grote instanties en de overheid genieten geen vertrouwen meer van grote groepen mensen. De verbinding is weg. Nu heb ik niet de illusie dat ik in m’n eentje de democratie zou kunnen redden, maar het zou wel leuk zijn er een steentje aan bij te dragen.

Vertrouwen is nodig voor verbinding

Zo bedacht, zo gedaan en ik kon aan het werk bij de gemeente Hilversum. Webpagina’s schrijven op B1-niveau, WCAG eisen implementeren en menu’s logisch indelen. Met een veranderd denkkader binnen de organisatie: de bezoeker staat voorop, enkel denken vanuit de organisatie is uit den boze. Dit is de top tasks-aanpak van web-expert Gerry McGovern. Hij laat in een lezing zien dat mensen vroeger geïntimideerd werden door dikke taal en pompeus zendgedrag. Ze vonden zichzelf dan dom. Tegenwoordig werkt het omgekeerd: mensen negeren ingewikkelde en wollige taal en vinden de organisatie vervolgens dom en ongeloofwaardig. Complicated = distrust. Dus heldere en voor iedereen toegankelijke communicatie zorgt voor vertrouwen. En vertrouwen is nodig voor verbinding.

Vertrouwen en verbinding: ook intern

Maar verbinding is ook nodig binnen de organisatie. Om goede B1-teksten te schrijven moet je veel met collega’s van andere afdelingen sparren. Verbinding en vertrouwen zorgen ervoor dat zij zich sneller laten overtuigen van de noodzaak van duidelijke teksten en hun jargon of juridische termen durven te laten gaan. Dat vraagt veel van mijn sociale vaardigheden. Ik zie het als mijn taak om ervoor te zorgen dat iedereen het belang ervan inziet en er ook blij mee is.

Blijven bijdragen

Hopelijk vinden de inwoners van Hilversum nu beter wat ze zoeken en voelen ze zich beter bediend. Weten ze beter hoe ze een bezwaar kunnen indienen. Of begrijpen beter hoe ze hun stem in een participatietraject kunnen laten horen. Is de kloof iets kleiner en heb ik een heel klein beetje bijgedragen aan een groter vertrouwen in de overheid. En vele beetjes maken één grote. Dus ben ik nu met dezelfde motivatie aan de slag in de gemeente Nieuwegein.

 

Wat zijn jouw drijfveren? En wil je die met ons delen?
We horen graag jouw verhaal. Mail naar Felice@bvoverheidscommunicatie.nl

Neem contact op

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Liever direct contact?

Bel of mail gerust, ons team staat voor je klaar!