Loopbaan

Goed voorbereid naar het gesprek voor die communicatieopdracht

Geplaatst op
Het Noorderlicht boven een horizon
De opdrachtgever heeft jou op basis van je profiel, cv en competenties uitgenodigd om op gesprek te komen voor die mooie communicatieopdracht. Inhoudelijk ben je goed voorbereid. Ook aan je motivatie en de overtuiging dat jij de juiste kandidaat bent schort het niet. En dan… het gesprek.

Er is al veel geschreven over de psychologie van het (sollicitatie-) en intakegesprek. Daarom vroegen wij onze talentmanager René van Kampen om jou vanuit zijn inzicht en ervaring extra handvatten te geven voor een gesprek.

Maak een kernboodschap

Denk vooraf goed na wat nu het wezenlijke is wat je in het gesprek over jezelf wilt vertellen. Vervat dit in een kernboodschap. Maak die boodschap niet te lang, hooguit een halve minuut. Enerzijds dwingt dit jou om tot de kern te komen, anderzijds is er vaak onvoldoende gelegenheid voor een uitgebreide bloemlezing. Zet in de kernboodschap zaken die de nieuwsgierigheid van je gesprekspartners wekken, zodat ze aanknopingspunten bieden om over door te praten.

Inhoud van de boodschap

De kernboodschap gaat over wat je goed kan, wat je wilt en waar je heel veel energie van krijgt. Zelf krijg ik veel energie als een uitdaging complex is. Denk aan een participatietraject met veel tegengestelde belangen. Dan denk ik: ‘Kom maar op!’. Het is goed om hier iets over te vertellen omdat het de deur opent naar een gesprek over gedeelde energie en zaken die je leuk vindt.

Wat ik verder heb gemerkt is dat het goed is om te vertellen over wat je de afgelopen jaren in je werk hebt geleerd. Hiermee laat je zien dat je jezelf kunt aanpassen en nieuwe dingen wilt en kunt leren.

Invloed geven is invloed krijgen

In het gesprek sluit je natuurlijk zoveel mogelijk aan bij wat de opdrachtgever van jou wil weten. Dat gaat ook over het voldoen aan de eisen op het gebied van kennis en competenties om de klus goed te kunnen uitvoeren. Als je het over de taak hebt gehad, kun je het gesprek aan de hand van een aantal vragen wat verdiepen. Op welke manier kan ik een belangrijke toegevoegde waarde zijn voor jullie team? Wat voor type mens zoeken jullie? Of, waar zouden jullie heel blij mee zijn als ik dat binnen een half jaar heb weten te realiseren met mijn inzet? Op deze manier kun je namelijk ontdekken of de geschetste opdracht ook écht de opdracht is én of jij hier het type mens voor bent.

Blijf in het hier en nu

Door je goed voor te bereiden en de dingen die je over jezelf wilt vertellen en de vragen die je wilt stellen op te schrijven, maak je ook weer ruimte in je hoofd. Zo blijf je scherp op wat zich in het gesprek aandient. Denk aan een frons op het gezicht van je gesprekspartner. Het eerste wat je moet doen is die storing oplossen, bijvoorbeeld door te vragen of je antwoord misschien niet helemaal duidelijk was.

Wat ik zelf ook heb geleerd, is dat je niet altijd alles hoeft te weten. Heb je niet direct een antwoord op een vraag, vraag dan of je hier later even op terug kunt komen. Zo zorg je ervoor dat je het gesprek mede regisseert. Op naar die mooie opdracht!

Meer handvatten nodig? Lees dan onze tips voor het omgaan met vragen over competenties, een overtuigende motivatiebrief en een goed cv.

Mooie communicatieopdrachten vind je hier.

Neem contact op

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Liever direct contact?

Bel of mail gerust, ons team staat voor je klaar!