Inspiratie

Maud werkt met communicatie aan het verhaal van een ideaal

Geplaatst op
Interim communicatieprofessionals

‘Ik heb een afspraak met Maud Burgers van communicatie en marketing’, vertel ik de receptionist. Intussen kijk ik om me heen. Wat me opvalt zijn de moderne, vriendelijke en kleurrijke inrichting, de koffiecorner die de entree vult met heerlijke geuren en een, laat ik het noemen, dienstbare bedrijvigheid. ‘Een bijzondere en intense plek om te werken en tegelijkertijd ook licht en hoopvol’, zal Maud dit later treffend omschrijven.

We hebben afgesproken om het voor Communicatiemensen.nu en Bureau voor Overheidscommunicatie te hebben over betekenisgeving. Hoe maak je als communicatieprofessional de wereld een stukje beter? Op welke wijze zorg je ervoor dat jouw vak van waarde is binnen je organisatie? En wat is hiervoor nu een meer sprekende plek dan het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie in Utrecht? In dit onderzoeksziekenhuis worden alle kinderen met kanker behandeld en vindt al het onderzoek op dit gebied plaats.

Mauds carrière in 4 zinnen  

Ze had al een heel communicatieleven achter de rug bij grotere media- en contentorganisaties als Radio 538, Sanoma en de VARA. Ook was ze manager corporate communicatie en woordvoerder bij Talpa en Talpa Radio. Zo’n 5 jaar terug kreeg ze de kans om de voor haar onbekende wereld van gezondheidszorg en wetenschap te betreden. Vanuit haar geloof in groei en verandering en haar liefde voor mensen en verhalen greep ze die kans met beide handen aan.

Het Noorderlicht boven een horizon

Het verhaal van een ideaal

‘Als kind al las ik hele bibliotheken leeg en verslond ik tijdschriften’, vertelt Maud terwijl ze me voorgaat voor een korte rondleiding door dit belangrijke onderzoeksziekenhuis. Daarna volgden de muziek en radio. ‘Verhalen ontroeren, inspireren en informeren. Ook het Máxima zit vol met verhalen. Jaarlijks krijgen ongeveer 600 kinderen de diagnose kanker. Deze kinderen hebben allemaal hun verhaal. En hun ouders, broertjes en zusjes en vrienden natuurlijk ook.’

Tijdens de rondleiding merk ik dat ook het gebouw zelf een verhaal vertelt. Het is de missie ‘ieder kind met kanker genezen, mét optimale kwaliteit van leven’. Zo laat Maud mij zien hoe het onderzoeksziekenhuis fors wordt uitgebreid. Maar ook dat in alles het kind centraal staat. Alles is erop gericht om hen goed door de behandelingen heen te loodsen.

Maud groet een vrouw die net uit de lift stapt. ‘Een Oekraïense moeder van een kind dat hier in behandeling is’, vertelt ze. ‘Kort na het begin van de oorlog in de Oekraïne hebben we met ons eigen netwerk Oekraïense kinderen met kanker en hun families met een vliegtuig opgehaald in Polen. Het was belangrijk dat de behandelingen van deze kinderen door konden gaan in Nederland. Daar werd van alles voor in werking gesteld. Heel tekenend voor de drive van iedereen binnen en rond ons centrum.’

De rol van communicatie

‘De ‘license to operate’ binnen het Máxima is dat we proberen het goede te doen en daar duidelijk, begrijpelijk en eerlijk over communiceren. Zowel intern als extern’, zegt Maud.

Het communicatieteam waar ze deel van uitmaakt bestaat uit 10 mensen. ‘Samen zorgen we voor onder meer ouder-kind communicatie, patiëntenvoorlichting, interne communicatie, wetenschapscommunicatie, social media, persvoorlichting en Public Affairs.

En met onze vele doelgroepen hebben we echt veel te communiceren. We hebben de kinderen en hun families, circa 1.500 medewerkers, een samenwerkingsnetwerk van ziekenhuizen, internationale partners, stakeholders – zoals KiKa – en zijn met onze Foundation altijd op zoek naar donateurs.

Corporate communicatie en marketing

De rol van Maud binnen het team is die van Senior Corporate Communications & Marketing Adviseur. Ze is betrokken bij alle externe communicatie op het vlak van corporate, media en stakeholders.

‘Een belangrijke taak is die van linking pin. Luisteren naar het sentiment in de maatschappij en media en dat terugkoppelen binnen het Máxima. En daarbij een realistisch advies geven over de manier van communiceren. Vertel niet het verhaal dat wenselijk is, maar het verhaal dat recht doet aan de realiteit.’

Intuïtief en mensgericht

Maud omschrijft de basis van haar werk als contact leggen, luisteren en zich verplaatsen in de ander. ‘In alles wat ik doe heb ik een intuïtieve en mensgerichte benadering. Altijd doorspekt met optimisme en een vleugje humor.

Ik durf wel te zeggen dat mijn kracht ligt in het verbinden. Door op een oprechte en natuurlijke manier in contact te komen met mensen en hen te leren kennen, leg ik verbanden die anderen misschien niet meteen opmerken. Wat mij daarbij helpt is dat ik van nature geboeid ben door mensen. In het Máxima werken veel inspirerende mensen. Maar als het nodig is schroom ik ook niet om de ‘goede’ vragen te stellen en zaken aan de kaak te stellen.’

Strategisch, creatief en gedreven

Naast de gepassioneerde mensen met wie ze samenwerkt, houdt Maud van de afwisseling en het eigen initiatief in haar werk. ‘Toen ik hier bijna 5 jaar geleden in het Máxima begon, hadden we te maken met een organisatie in opbouw. Ook op het gebied van communicatie. Inmiddels hebben we onze positionering als onderzoeksziekenhuis handen en voeten gegeven.

Maar er blijft altijd ruimte voor verbetering. Zo hebben we onze corporate story geoptimaliseerd en stond Public Affairs nog in de kinderschoenen. Met zoveel stakeholders en pittige dossiers, zoals kinderhartchirurgie, moesten we serieus aan de slag met stakeholdermanagement. Daarom heb ik vorig jaar een opleiding Public Affairs gevolgd en daarmee mijn inzicht in politieke en bestuurlijke krachten vergroot.’

Daarnaast vindt Maud het heel fijn om creatieve ideeën te genereren, acties te begeleiden en creatief om te gaan met bepaalde dossiers. ‘Denk aan het bezoek van Koningin Máxima, de tv-serie Niet Klein Te Krijgen met Paul de Leeuw, een te realiseren Máxima Podcast, corporate communicatie t.b.v. het 5-jarig lustrum dit jaar en Missie 538 voor het Prinses Máxima Centrum.’

Vorig jaar ondertekende het Máxima de Green Deal Duurzame Zorg. ‘De vraag was wie vanuit communicatie deel wilde nemen aan een multidisciplinair team voor duurzaamheid. Je kunt wel raden wie haar vinger opstak.’

Alles gaat om balans

Maud vertelt dat de grootste overeenkomst tussen haar vorige en haar huidige functie is dat ze werkt(e) met ontzettend gepassioneerde mensen. En het grootste verschil? ‘Dat zit natuurlijk in het maatschappelijk belang. Maar wel met een nuance.

Laatst had ik hier mijn oud-collega’s van Radio 538 op bezoek. Toen ze het hier zagen vroegen ze zich hardop af of wat zij deden er eigenlijk wel toe deed. Een kinderoncoloog met wie we in gesprek waren zei hun toen dat wij die ontspanning en lichtheid juist nodig hebben. ‘Wat jullie doen brengt alles in balans.’ En dat kan ik alleen maar volmondig beamen!’

Ook een baan of opdracht met impact?

Neem dan eens vrijblijvend contact op met een van onze recruiters. Zij kijken graag hoe ze jouw ambitie kunnen matchen aan een mooie opdrachtgever zodat ook jij kunt werken aan een verhaal van een ideaal.

Het Noorderlicht boven een horizon

Neem contact op

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Liever direct contact?

Bel of mail gerust, ons team staat voor je klaar!