Organisatie

Hoe elkaar kennen leidt tot succesvolle bemiddeling van communicatieprofessionals

Geplaatst op
Zoals mijn collega Roëlle in deze blog vertelde, zijn we bij Bureau voor Overheidscommunicatie altijd op zoek naar de ‘match made in heaven’. Maar hoe vinden we die match? Voor jou als communicatieprofessional, maar ook voor de opdrachtgever? In deze blog vertel ik je daar graag alles over.

Het start bij de opdrachtgever

Ontvangen wij een nieuwe opdracht om voor te bemiddelen, dan nemen wij in eerste instantie contact op met de opdrachtgever om de vacature persoonlijk door te nemen. En – in het geval van nieuwe opdrachtgevers – elkaar te leren kennen. Wij vinden het belangrijk om te weten hoe zo’n organisatie reilt en zeilt. Wat is de cultuur van die organisatie? Hoe ziet het team eruit? Wordt er vanuit huis gewerkt of komen de collega’s ook naar kantoor? Daarnaast is het goed om te weten of er bijzonderheden zijn waar wij rekening mee kunnen houden. Zijn er bijvoorbeeld persoonlijke competenties die van belang zijn? Kunnen we bij het voorstellen van een kandidaat out of the box denken? En kunnen we de gestelde eisen wat ruimer nemen of niet?

Groot netwerk van communicatieadviseurs

Vervolgens gaan wij op zoek naar geschikte kandidaten die op deze nieuwe opdracht passen. We hebben een groot netwerk van communicatieadviseurs die zich bij ons hebben ingeschreven. Veel van deze professionals kennen we persoonlijk. Bij een nieuwe opdracht roepen we dan ook direct allerlei namen naar elkaar! En uiteraard komen er ook reacties van nieuwe mensen die reageren als we de opdracht publiceren op onze website.

Maatwerk in de praktijk

Om de juiste match te kunnen maken, leggen wij onze kandidaten in eerste instantie langs de meetlat van de door de opdrachtgever gestelde eisen en wensen. Dit vormt meestal het uitgangspunt van onze zoektocht. Een geschikte kandidaat moet dan grotendeels passen binnen het profiel dat is opgesteld. Maar… dat is dus niet in beton gegoten. Natuurlijk is het belangrijk dat hij of zij goed scoort op de belangrijkste eisen. Maar met een overall score van zeg 80% en een persoonlijkheid en ambitie die goed passen bij functie én opdrachtgever, kunnen wij deze kandidaat toch met een gerust hart voorstellen. Dat wij de opdrachtgever en kandidaten écht kennen is hierbij essentieel. Alleen zo kunnen we ook kijken naar de persoonlijke match. Past deze kandidaat binnen deze omgeving? Brengt hij of zij de juiste persoonlijke kenmerken mee voor deze functie? En nog belangrijker, wat vindt de potentiële aanwinst zelf van de opdracht? Is hij of zij enthousiast, gaat het kriebelen? Zo ja, dan stellen we deze kandidaat zo goed mogelijk voor bij de opdrachtgever. Wij hebben dan van onze kant alle voorwaarden geschapen voor een match made in heaven. Fingers crossed dat de opdrachtgever op dezelfde lijn zit en onze kandidaat uitnodigt voor een eerste kennismaking.

Verder kijken dan het cv

We proberen met alle kandidaten die in grote lijnen goed passen bij onze diverse opdrachten, een uitgebreid kennismakingsgesprek te hebben. Helaas vindt dit de laatste tijd in verband met covid vooral online plaats. Maar als het mogelijk is spreken we het liefst fysiek af, omdat we ons zo veel beter een beeld van de kandidaat kunnen vormen. Dat vinden we echt belangrijk. Net zo belangrijk als dat de kandidaat ons als bureau en de recruiter leert kennen. We bespreken in dit gesprek onder meer het cv en gaan dieper in op bepaalde opdrachten van de kandidaat die voor ons interessant zijn om meer over te weten. Daarnaast willen wij graag weten wat hij of zij zelf graag wil. Naar wat voor soort opdracht is die persoon op zoek? Waar zit zijn of haar kracht en waar wordt hij of zij minder blij van? Welke persoonlijke eigenschappen moeten wij echt kennen? In welke organisatie gedijt iemand goed of niet? Door deze kennis naast onze kennis van opdrachten en organisaties te leggen, is er een grote kans op een mooie en duurzame match tussen jou als communicatieprofessional en opdrachtgever!

Volgende keer vertel ik over een aantal mooie matches die ik al heb gemaakt. Dat doe ik ook graag voor jou! Als je je inschrijft via de website neem ik contact met je op, zodat ook wij elkaar kunnen spreken.

Neem contact op

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Liever direct contact?

Bel of mail gerust, ons team staat voor je klaar!